PR bygger till stor del på kontroll. Kontroll på vad media/omvärlden säger om er och kontroll på vad ni själva säger, vem inom organisationen som säger det och med vem ni pratar. Men du styr inte längre samtalen, som Seth’s Blog konstaterar. Det är kanske ett självklart påpekande men många tycks inte kunna hantera det. Mobiloperatören 3 har ju eventuellt gjort bort sig rejält, i något som kan tolkas som frustration över företagets totala maktlöshet i kundernas samtal.

Man behöver dock inte ta till så extrema exempel. Jag köpte nyligen en digitalkamera. Handlade den på nätet förstås, och när den kom hem slog det mig att jag inte haft någon kommunikation alls med tillverkaren, dess återförsäljare eller media under beslutsprocessen. Jag utgick från ett grundkrav (6 megapixel), hittade en webbplats som radade upp olika modeller, valde 2-3 stycken som verkade intressanta, kollade vad andra kunder skrivit om modellerna på nätet, bestämde mig och hittade bästa pris på Pricerunner. Komplett.se var billigast och jag surfade dit. I det läget, inte tidigare, hade kameratillverkarna möjlighet att nå mig via traditionella kanaler. Då var det för sent – jag bara genomförde köpet.