Håll koll på nätet via människors egna etiketter

BusinessWeek berättar hur ”tagging”, sociala etiketter, kan användas som en pr- och analysmetod på nätet. Företag börjar precis upptäcka och förstå etiketteringen. Med dess växande popularitet blir det ett allt bättre material att dyka ned i.

Principen är väldigt enkel och jag har redan använt den för flera kunder. Allt bygger på att människor vill spara eller hitta tillbaka till webbsidor de passerar. För att göra det kategoriserar de webbsidor, ger dem etiketter (”tags”). Del.icio.us är den största tjänsten. En relaterad men delvis annorlunda variant är att bloggare kan ge sina egna texter etiketter som grupperas hos Technorati.

Den som sedan vill följa ett ämne, en produkt eller ett varumärke på nätet kan göra det via etiketterna. Det här är till exempel webbsidor som folk tycker har med Volvo att göra. EU betraktas så här. Debatten om GMO får du en inblick i här.

Den som behöver statistisk relevans kan ägna sin tid åt annat. Säkert kommer det mer avancerade verktyg men än så länge är etiketterna mest ett finger på nätpulsen. Det kan vara viktigt nog.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa