Ny generation universitetswebbplatser

Mitt första webbjobb var som redaktör i universitetsvärlden och jag följer därför denna bransch lite extra nyfiket. Noterar att tre stora institutioner nyligen lanserat nya webbplatser: Malmö högskola, Stockholms universitet och Karolinska institutet.

Man skulle kunna tro att det utgått nya centrala riktlinjer för visuell presentation av högre utbildning och forskning. ”Använd fotografier på människor, mer färg och plattor med rundade hörn…”. Några sådana riktlinjer känner jag dock inte till så det handlar nog om tillfälligheter och modenycker inom en ganska liten svensk webbransch. Snyggt är det i vilket fall, särskilt om man kommer ihåg hur det såg ut när det begav sig i slutet av 90-talet.

Om det visuella tilltalet är ganska uniformt är strukturerna väldigt olika. Stockholms universitet använder en central och väldigt iögonfallande navigationsrad som funkar mycket bra för mig. Det finns fler val på sidan men jag leds direkt till de stora och viktiga. Malmö högskola är plottrigare men en bra formgiven navigation hjälper besökaren att snabbt reda ut webbstrukturen.

KI, däremot, har inte lyckats. Animationen är otroligt dominerade och i jämförelse med den känns alla andra delar av sidan nedprioriterade. De har dessutom sina två bärande genvägar (”Utbildning” och ”Forskning”) på en yta där jag inte i första hand letar efter navigationselement. Därför förirrar jag mig i den märkliga diagonalen nedre vänstra-övre högre hörnet. Det är allt annat än uppenbart vilken navigation som är prioriterad och jag måste tänka för att förstå. Och i samma sekund som besökaren undrar ”hur har de tänkt här” har strukturen misslyckats. Tyvärr.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa