Fler innovationer när R&D går utanför huset

Öppenhet, samarbete, ömsesidig nytta. Det är några av nyckelorden kring den nya webben, som jag skrivit mycket om. Men webben är förstås bara ett verktyg. Harvard Business Review skriver om hur Procter & Gamble med samma grundläggande tankegång kraftigt ökat produktiviteten inom forskning och utveckling. Det började med en ny chef som insåg att utvecklingskostnaderna skulle bli för höga om tillväxttakten blev den önskade. ”Invent it ourselves” byttes mot ”connect and develop”.

Now, the company collaborates with suppliers, competitors, scientists, entrepreneurs, and others (that’s the connect part), systematically scouring the world for proven technologies, packages, and products that P&G can improve, scale up, and market (in other words, develop), either on its own or in partnership with other companies. Thanks partly to this connect-and-develop approach, R&D productivity at Procter & Gamble has increased by nearly 60%. In the past two years, P&G launched more than 100 new products for which some aspect of development came from outside the company.

”Open source” som idé sträcker sig alltså långt bortom mjukvarubranschen. Det är nog dags för många av oss att fundera på hur hela affärsmodeller förändras.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa