Citykollen första sociala tjänsten från svenska medier

Citykollen.se har nu dragit igång i en tidig version. Det handlar om en evenemangskalender för Stockholm som helt bygger på läsarnas medverkan och bakom den står tidningen Stockholm City. Flera verktyg som den trogne läsaren här har lärt sig att känna igen finns med: Etiketter/taggar, RSS och den tekniska lösningen Ajax.

Även om både Metro och Aftonbladet redan har rört sig mot mer sociala tjänster är detta den som tar steget fullt ut, skulle jag säga. Ska bli intressant att följa. Ett grattis till Jeffery och Edling som arbetet med Citykollen.

7 kommentarer

  1. Både här och runt om på nätet i övrigt syns det en del rätt beska kommentarer till Citykollen. Den fungerar inte i Safari etc.

    Vad hände med att ta människor bokstavligt? Kallas den beta (eller för den delen alfa) är tjänsten inte klar. Det är inte meningen att den ska vara klar.

    Givetvis måste allt detta putsas till och det förutsätter jag att Björn och de andra gör. Men jag vidhåller att initativet är värt att gratulera för. Poängen är inte om tillbakaknappen leder rätt. Poängen är, tycker jag, att en representant för svenska massmedier vågar släppa på sin grindvaktsfunktion. Det kommer att få konsekvenser – med eller utan validerad Ajax.

  2. Jag blir förvirrad på citykollen.se
    De får allt skura vidare rätt rejält med AJAXen om det här ska bli någonting 😉

  3. Både Expressen, AB och många andra har kommentarer från användarna. Expressen har till och med en bloggtjänst. Så man kan nog inte påstå att Citykoll är först på området ”user-generated content” eller att vara utan ”grindvaktsfunktion” ens inom Bonnierkoncernen. : -)

    För att förtydliga här också: jag vänder mig varken mot idén eller mot potentialen, tvärtom. AOS är verkligen i stort behov av konkurrens, och allting lokalt kommer bara att bli hetare och hetare.

  4. Rasmus – du har en poäng med Expressens bloggtjänst. Kommentarerna på de övriga tycker jag är annorlunda eftersom de fortfarande bara handlar om att förhålla sig till redaktionens urval.

    Men även Expressens bloggar skiljer sig på en punkt från Citykollen, såvitt jag förstår. De är en grej bredvid tidningen. Jag har i varje fall inte sett dem påverka den redaktionella produkten. Det ska ju Citykollen göra – och därför tycker jag nog ändå att denna tanke går längst.

    Möjligen utvecklas Metros barfotajournalister till något ännu mer spännande (fast jag betvivlar det).

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa