En mänsklig röst skapar intresse

Microsofts mest kände företagsbloggare slutar efter att ha fått ett jobberbjudande på annat håll. Inget dramatiskt, folk slutar hela tiden och börjar på nya jobb. Men denna flytt toppar BBC (och andra medier hakade på).

En stor del av diskussionen lutar åt att betrakta det mediala intresset som löjligt och överdrivet. Det är ju trots allt inte Bill Gates det handlar om. Samtidigt är ju inte nyheten bara att ”en bloggare slutar”. BBCs vinkel är att bloggaren som gjorde Microsoft mänskligt slutar. Däri finns en kvalitativ skillnad.

Nyheten är att en man som uppnått ett visst resultat går vidare. Vilket verktyg han använt är kanske mindre viktigt. Men det är tankeväckande att detta verktyg kan uppnå resultat av en karaktär som förtjänar BBCs intresse.

2 kommentarer

  1. Det är en oerhörd kvalitativ skillnad… Tycka vad man vill om Scoble, men han är suverän på att vara självkritisk och ändå hundra procent passionerad om det han skriver. Det ger honom trovärdighet – något som inte är alldeles enkelt som bloggare på ett företag som Microsoft.

  2. Aftonbladet hade inte kunnat göra det bättre. Valet av bild är lysande. Ha ha.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa