Den nya mediaeliten

En sådan här lista skulle jag vilja se för Sverige. Wall Street Journal har sammanställt de hetaste amatörskribenterna, -regissörerna och -producenterna. Människor som ”…are being catapulted into positions of enormous influence”. (Kolla listan här om WSJ kräver inloggning).

A video by a 30-year-old comedian from Cleveland has now been watched by almost 30 million people, roughly the audience for an average ”American Idol” episode. The most popular contributor to the photo site Flickr.com just got a contract to shoot a Toyota ad campaign.

Apropå diskussionen om hur långt den nya, sociala webben kommit i Sverige kan man nog säga att vi har en bit kvar tills vi kan skaka fram liknande exempel här. Är vi mindre kreativa i Sverige? Eller mindre öppna för att upptäcka ”okända” människors kreativitet?

Nåväl, en del bloggare finns det ju. Lassbo brukar nämnas och för den mer kulturside- alt. teknikintresserade läsaren har Stattin skapat sig en plats. Fast ”enormt inflytande” är att ta i.

Å andra sidan kanske det egentlligen är ointressant?

Jag vet att jag ovan skrev att jag skulle vilja se en svensk lista över den nya mediaeliten. Jag är ju – som vi alla – skolade i den massmediala eran. Måttet på framgång är alltid kvantitativt. 30 miljoner tittare? ”Wow. Då är det viktigt…” ungefär.

Det är det också för den enskilde publicisten, men det nya medialandskapet har andra, mer betydelsefulla dimensioner. Till exempel det faktum att röster, åsikter och förhållningssätt som aldrig kommer att skapa miljonpublik når ut.

Så gärna en svensk lista när det är möjligt. Det kittlar, trots allt. Men lika viktig är den ”elit” som med en podcast på iTunes når 50 personer vars livs hon aldrig annars skulle tagit en plats i.

6 kommentarer

  1. Vill framhålla vikten av att träffa rätt personer med din blogg, podcast eller sajt. Den ökande mediekonsumetionen som internet innebär (i alla fall för mig, jag läser otroligt mycket mer text varje dag än vad jag gjorde för en två-tre år sedan bara) så kanske också varje inlägg, mening och ord betyder mindre.

    Jag läser ett antal bloggar varje dag men hur många ger jag tillbaka något av värde till? Inte många. För ett företag är det inte därför viktigt att nå 30 miljoner personer men istället kan det räcka med att 20 personer läser din blogg, så länge det är rätt 20 personer.

  2. Jag tror inte vi är mindre kreativa möjligtvis kan det som du skriver att vi är mindre öppna för att upptäcka ”okända” människor. Kanske är det någon slags svensk blyghet som spökar. Men det är det ju inte heller så jättemånga som bloggar (ännu färre som gör egna podcasts) i Sverige som i USA och det kan väl vara en del av förklaringen att det går lite långsammare här.

    Men appropå listan så är jag inte säker på att en sådan lista tillför speciellt mycket. Möjligtvis skapar det uppmärksamhet för företeelsen – vilket kan vara bra.

    Jag tror det är viktigare att det pågår diskussioner och socialiserande på många olika håll och inte bara hos den som har flest besökare.

  3. Jag håller med dig LG. Det viktigaste är, som jag skrev, de många diskussionerna och synvinklarna.

    Sen tror jag också att du har en poäng att det saknas tillräckligt momentum i Sverige – momentum kräver dels fart, dels massa och särskilt på den sistnämnda har vi en inbyggd nackdel jämfört med t.ex. USA.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa