Hätsk valkampanj utanför de etablerade sajterna

Partierna satsar stort på nätet inför valet om knappt tre veckor. Resultatet är varierande som Martin Jönsson berättar i dag. Webbens betydelse för politiska val har diskuterats länge. Varje val ska bli ”genombrottet”.

Video på YouTubeVi får väl se om och när det händer. Men förmodligen ger årets val en föraning om den omfattning som kampanjmaterial på gräsrotsnivå kan få för kommande val.

Det finns naturligtvis en del material på fotodelningstjänster och säkert också på många communities. Och en närmare titt på YouTube visar att debatten förs med högt tonfall genom hemmagjorda videos.

Filmen Nazismens ansikte gör en koppling mellan Nazi-Tysklands framväxt och dagens Sverigedemokrater, Nationaldemokrater och Folkpartister, som även i andra filmer får ta smällar för en påstått grumlig syn på flyktingar och invandring.

Video på YouTube

Många filmer har visats ett par hundra gånger (bara?). Men det finns de som drar iväg. Den allianskritiska årsredovisningen för moderaternas Sverige 2012 hade nyss setts 635 gånger.

Sagan om Persson och arbetslösheten, som länkas från MUFs webbplats, hade 6 006 visningar och Sagan om Bumbi Göran 1 252 visningar.

Ungdomspartierna har säkert bra koll på de nya kommunikationsvägarna och på YouTube finns också officiellt kampanjmaterial som trailern för SSUs valfilm. En del människor struntar i SVTs bittra inställning till videodelning och lägger upp klipp från televisionen. Flera filmer där Bodström kallar alliansen för muppar i SVT har fått uppåt ett tusental visningar sammanlagt. Därmed fördubblades väl tittarsiffrorna för Go’morron-programmet…?

Spelar detta någon roll?
För det första kan man fråga sig hur mycket som är gräsrotsmaterial på riktigt. Många m-vänliga filmer tycks exempelvis vara uppladdade av en fullmäktigekandidat i Stockholm för just moderaterna.

Det är också sant att även med tusentals visningar är det väldigt lite människor som nås jämfört med Utfrågningen.

Å andra sidan: Målgrupperna är annorlunda. Andelen förstagångsväljare, denna åtrådda grupp, är garanterat betydligt större bland tittarna på YouTube än i valmanskåren generellt.

Det är också så att alla dessa delningssajter har ett starkt socialt inslag. Bra, tankeväckande eller provocerande material startar diskussioner och debatt, vilket ökar (eller är ett uttryck för) engagemanget. Sajterna skapar också en plattform för att lätt sprida materialet vidare på bloggar och i andra forum.

Men min slutsats är ”Nej” – detta spelar inte någon roll för vem som blir statsminister efter valet. I varje fall inte efter valet 2006. Men som en insikt i debatten och som en tendens för vad den sociala webben kan få för betydelse är det intressant.

1 kommentar

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa