Svår balansgång – hur kommersiell kan social webb vara?

Företag bör inte rygga tillbaka från den sociala webben. Men det är inte okomplicerat att vara en deltagare som accepteras av de människor företagen vill finnas nära. Företagsbloggar sågs t.ex. som något väldigt suspekt för några år sedan och många podcast-veteraner tycker att formatet har missförståtts.

Nu jäser också missnöjet bland medlemmarna på MySpace där företag har många olika möjligheter att ge sig in.

…MySpace was particularly at risk. ”MySpace is introducing this more blended form of advertising, in which brands can create their own pages and have their own friends list, and that’s the zone that is sort of unproven,” he said. ”It potentially has a higher turn-off factor because consumers may perceive it as ’over the line.'”

Det finns inga enkla råd. Ingen 10-i-topp för att tjäna pengar på människors nätengagemang. Men det är samtidigt inte heller så förtvivlat svårt: Förstå den fundamentala skillnaden mellan att skicka ett budskap till en målgrupp och att finnas mitt bland den. Lyssna. Tänk relationer och varumärke snarare än försäljning.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa