Så har jag haft förmånen att få ägna en hel dag åt webbresonemang (ännu en väntar!). Att försöka sammanfatta är förstås svårt, kanske omöjligt. Men en sak kan jag understryka och det är vikten av att professionella kommunikatörer förstår RSS-flöden.

RSS är vid en första anblick ännu en av dessa tekniska akronymer men skenet bedrar. Människors möjlighet att prenumerera på uppdaterat innehåll på ett helt annat sätt än via e-post kommer att förändra publicering som princip. Exakt hur vet vi inte. Men att vara med där framme och testa, undersöka, förvånas, upptäcka eller förfäras av effekterna är helt nödvändigt för en kommunikatör. Särskilt nu när RSS byggs in i såväl Internet Explorer 7 som Outlook 2007.

Det kan uppfattas som ett hot mot etablerade publiceringsmodeller. Det må vara sant men är i så fall ett hot som öppnar minst lika stora möjligheter.

Alla mina talarkollegor hade intressanta berättelser och erfarenheter. Jag blev t.ex. överraskad av hur mycket Agria Djurförsäkring släpper in kunderna på sin webbplats. Kunderna diskuterar, delar bilder, kommenterar och engagerar sig berättade Pia de Gysser. Allt i linje med utgångspunkten att företaget och kunderna har något gemensamt – ett passionerat intresse för djur.

I detta finns något att lära för många andra. Allt för många webbplatser riktar in sig på att sälja produkten eller tjänsten när man borde börja med att skapa en gemensam grund. Inte av idealistiska skäl utan för att det faktiskt resulterar i försäljning, vilket Agria kan intyga.