Teorin om den långa svansen – The Long Tail (bok, blogg, förklaring) – är en av de mest uppmärksammade på sistone. I korta drag hävdar den att internet gjort bästsäljande artiklar mindre intressanta för lönsamheten och att mycket pengar finns att tjäna på artiklar man bara säljer få exemplar av.

Nätet har öppnat en marknad som varit stängd på grund av offline-världens fysiska begränsningar som exempelvis butiksyta.

När jag hade tillfälle att diskutera med Bokus marknadschef Märta Stenevi passade jag givetvis på att fråga om den långa svansen finns? Hennes svar var ett rungande ”ja”. Det är på de mer udda böckerna de har bra marginaler. De är en viktig del av försäljningen.

Men Märta varnade också för en övertolkning. Grundteorin, menar hon, bortser från detta faktum: För att få sålt ett fåtal ex av många, många böcker måste man också erbjuda storsäljarna. Det går inte att bygga en affär på bara sortimentets svans. Enskilda kunder efterfrågar såväl storsäljare som mer obskyra titlar.

Den långa svansen finns alltså. Men kroppen behövs för att vifta med den.