Second Life är som namnet säger en andra värld, en virtuell och parallell verklighet. Det finns dem som envisas med att kalla Second Life ett ”dataspel” medan de som använder tjänsten hellre talar om mötesplats eller community. Själv tycker jag att rollspel är en bra men kanske inte fullständig beskrivning.
Att döma av de allt fler företag som satsar tid och pengar på en närvaro i Second Life, är det något mer än bara ett kul spel.
- Starwood Hotels and Resorts Worldwide bygger ett hotell inuti Second Life.
- PR-byrån Text 100 har öppnat kontor i Second Life.
- Den Los Angeles-baserade tillverkaren av modetröjor American Apparel säljer kläder så att invånarna kan dressa sina virtuella identiteter – och bygger, är tanken, samtidigt sitt varumärke.
Senast ut i raden av företag som satsar på Second Life är Toyota. I oktober kommer de att lansera virtuella versioner för sina bilar så att människor kan använda Toyota på sin väg genom det andra livet. Se en video nedan för hur det kommer att se ut.
Den informations- eller marknadschef som dagligen brottas med småsaker som att få VDn att godkänna – efter 12 ändringar – sitt uttalande i kundtidningen tycker nog att allt detta känns väldigt avlägset. Irrelevant, till och med. Det är det kanske också för de flesta. Men håll ögonen öppna och lär.
I grunden handlar detta om att finnas där kunderna finns. Det är samma insikt som drar företag till YouTube eller MySpace, som får dem att satsa på virusmarknadsföring i stället för tv-kampanjer, som leder till att personliga kommunikationskanaler som bloggar kompletterar PR.
På tal om bilar så jobbar Ford aktivt med webbanalys för att styra produktionen.
http://webanalytics.wordpress.com/2006/04/23/web-analytics-driving-fords-auto-production/