RSS för mer än nyheter

RSS, prenumererat innehåll, fick sitt genombrott bland bloggar. Via massmediernas sajter har fler människor upptäckt fördelen med att snabbt och enkelt komponera sitt eget informationsflöde.

Text 100 Stockholm menar att användningsområdet borde vara större än nyheter och bloggar. Olle nämner bland annat handeln och tror att RSS kan bli ett inslag i marknadsföring och kundkommunikation.

Jag håller med. Många branscher kan skapa en värdefull kanal med RSS. För drygt ett år sedan uppmanade jag SMHI och Arbetsförmedlingen att tänka till. En snabb titt visar tyvärr att inget har hänt hos dem.

Vad skulle du helst få levererat till dig? Själv kan jag tänka mig detta innehåll:

  • I linje med Olles tanke: För mig relevanta förändringar i sortimentet hos den bokhandel jag gillar och den teknikleverantör jag använder.
  • Lunchmenyer från de restauranger jag brukar välja mellan.
  • Idrottsresultat från alla divisioner.
  • Trafikläget: Vägar, flyg och tåg utifrån mina resepreferenser.
  • TV-tablåer: En RSS-tjänst som dagligen går igenom alla kanaler och hittar all amerikansk action från 2002 och framåt skulle öka min TV-tittning. Jag tycks alltid upptäcka de filmer jag vill se strax efter att de börjat.
  • Driftsinformation: El, värme, telefoni, vatten, internetbank – allt jag är mer eller mindre beroende av för en normal vardag.

…och säkert mycket mer. Poängen är att vi börjar se en målgrupp vars främsta informationskälla är den egna aggregatorn av information. Den som vill bli läst gör bäst i att finnas med där.

Klockan är nu t.ex. 15.49. Jag har kollat mina RSS-flöden tre gånger hittills i dag men fortfarande inte hämtat posten. Och de som försökt nå mig via mejl löper stor risk att förbli osynliga tills jag någon gång mot slutet av veckan rensar mappen för skräppost. Om jag inte bara väljer ”Töm”.

11 kommentarer

  1. Har just trillat igenom webbplatserna hos Sveriges 100 största företag, och vad jag kan minnas var det bara HP som använde RSS. Det var förstås främst material ämnat för journalister snarare än för kunder, men i relation till den papperskorg vi hade placerad under faxen på redaktionen när jag jobbade på Svenskan, borde det ju i alla fall vara ett steg i rätt riktning…

  2. Bittorrent-TV. Se programmet när du vill och få redan på när en ny episod finns tillgänglig via RSS. http://www.tvrss.net/
    Moraliskt tveksamt, men det fungerar ypperligt.

    Sen har du ju alltid http://tvguide.swedb.se/tv som bygger på att man hämtar ner de svenska tablåerna som XML och presenterar informationen precis som man vill.

    Inte exakt vad du vill ha, men den funktionalitet du vill ha är ju bara att bygga om du är sugen. Informationen finns tillgänglig, strukturerad och fin.

    Snygg tablåwidget på mac som bygger på XMLTV:

    http://www.manicker.se/index.cfm?activecat=all&activeorderway=DESC&activeordercol=WDT_dat_dateadd&moreinfo=176

  3. RSS är verkligen intressant inför framtiden. En sak jag har funderat på hur man kan göra ett RSS-flöde privat. För internkommunikation inom ett företag t ex. Nån som har tips eller idéer?

  4. Jesper – det finns möjlighet att skydda RSS-flöden med lösenord, vilket gör det lämpligt för t.ex. internkommunikation.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa