Framgångsrika webbplatser (och -applikationer) ändras mest hela tiden har Joshua Porter noterat. I stället för en ny version lanseras små, små förändringar till och med på veckobasis.

I systemutvecklingsteori kallas modellen iterativ utveckling och är ett alternativ till arbetssättet där alla resurser sätts in för att så småningom – kanske månader eller år framåt – lansera en totalt omgjord upplevelse (”vattenfallsmodellen”).

Fördelarna är flera. Riskerna minskar när små misstag kan rättas till direkt och användarna kan stegvis vänja sig vid det nya.

För programmerare är detta inga nyheter. Men för informations- och marknadsavdelningar som arbetar med webb/intranät faller sig ett iterativt förhållningssätt inte alltid naturligt.

Jag har varit med i många projekt, som både beställare och utförare, där kommunikatörens rädsla skapat en rakt motsatt situation. Allt ska vara överenskommet och klart innan något startar. In i minsta detalj ska specifikationen eller avtalet slå fast hur den nya produkten ser ut och fungerar.

Konstigt är det inte. Det finns inte en informationschef utan dåliga IT-erfarenheter, tror jag. Men kanske det leder snett.

Häromdagen besökte jag en intranätavdelning på ett företag med 100 000+ anställda. De berättade att de helt gått över till en utveckling av tjänster, arkitektur och innehåll i små steg. En intressant notering var att de anställda uppskattade det. Argumentet mot en iterativ utveckling av nätplatser som är igång är annars att besökaren aldrig får chansen att ”landa”. Inlärningen tar aldrig slut.

Jag antar att det är ganska enkelt: Vi accepterar förändringar om de är förbättringar oavsett ifall vi får lära om.

Är det en generell förändring vi ser? Blir det mindre vanligt med tårta, vd-tal och tävlingar för att lansera ”det nya intranätet”?

5 kommentarer

  1. Intressant iaktagelse som jag tror stämmer. Lanseringshysterin är delvis skapad av att en del verkligen vill att det ska toksynas att man har gjort om sidan. Bara för att liksom.

    Vilket 1999 kanske var bra eftersom då betydde nyhet = förbättring, men i dag är nyhet = förändrat beteende och folk är jävligt skeptiska till att behöva förändra sitt beteende.

    Aftonbladet har skött detta väldigt bra de senaste åren, sidan förändras mycket men i små steg.

    Gilla

  2. Aftonbladet är ett bra exempel. Man kan ju notera hur de kritiserats för att vara sena (RSS, sökmotor) men samtidigt lanserat hur mycket avdelningar och samarbeten som helst. Och inte en enda gång har i varje fall jag surfat förbi utan att känna igen mig.

    Gilla

  3. Gör små förändringar och mät skillnaden i utfall. Gör besökarna fler eller färre önskade handlingar i den alternativa versionen? Börja med A/B test.

    Webbplatser byggs för ofta baserat på personliga preferenser eller coola idéer från häftiga byråer.
    Webbplatser ska byggas baserat på besökardata. Ge besökarna det de vill ha!

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.