Visst kan vi mäta hur bra vårt innehåll är

Nick Usborne frågar sig: Should Writers Be Held Accountable for Web Page Performance?

Han kommer själv från en kommersiell tradition där textens effekt noga har följts upp. Ändå menar han att det är svårt på webben. Samspelet med design, teknik och andra sidor är för stort för att vi på allvar ska kunna mäta innehållets resultat på en enskild sida.

Även om jag förstår hans invändningar tycker jag att det är ett par år för sent. Vi börjar faktiskt få erfarenheter och exempel på hur resultatet av en webbredaktörs arbete kan mätas. Därför värmer jag upp för en miniserie med artiklar: X sätt att mäta en webbredaktör.

X:et står där för att planen inte är färdig än… Tänkte först kolla med dig. Hur gör du för att kolla om ditt innehåll fungerar? Vilket mått rapporterar du till chefen för att visa att du gör ett bra jobb? Och då tänker jag bortom antal sidträffar. How Idiots Trace Success må vara en elak akronym men helt obefogad är den inte.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa