Yahoo tar upp fajten med Google kring sökning på bland annat intranät, och det handlar om en växande marknad. Grundproblemet är att de sökmotorer som kommer inbyggda i portal- eller CMS-verktyg ofta är riktigt usla. ”Varför kan det inte fungera på intranätet som Google gör på webben?” är en fråga som jag hört i vartenda intranätprojekt de senaste två åren.

Detta hörde förstås också Google som erbjuder sin relativt dyra Enterprise Search. Men det Yahoo tillsammans med IBM nu kontrar med är en gratis sökmotor – en specialversion av OmniFind.

Alldeles bortsett från de båda sökjättarnas affärsperspektiv är detta en utveckling värd att applådera. Sökning är en helt nödvändig del av komplexa informationssystem. Att söka är visserligen sällan den primära vägen att hitta information men när den behövs måste den vara bra. Dåliga sökresultat påverkar uppfattningen om ett intranät i sin helhet.

Ser fram emot testresultat från OmniFind-versionen. De utvärderingar jag sett hos kunder av Google har varit bra så konkurrensen är hård.