Visst kan en företagsblogg vara seriös

Jag hade tänkt hålla mig utanför den allmänna hysterin kring Apples iPhone (vilket inte förhindrar att jag hade velat ha en om den var 3G). Men Ciscos stämning av Apple är intressant. Cisco hävdar att de har rätt till varumärket ”iPhone” och i denna diskussion upptäcker vi ett sätt att använda en företagsblogg som är lärorikt.

Med många av bloggens kännetecken – personligt, resonerande, öppet för dialog – förklarar Mark Chandler, en Cisco-höjdare, varför de väljer att stämma Apple. Den som eventuellt tror att en företagsblogg inte går att kombinera med seriösa, affärskritiska ämnen rekommenderas läsning.

Via Scoble.

2 kommentarer

  1. Intressant. Jag har alltid sett företagsbloggande som nåt svårt eftersom det på nåt sätt ändå är viktigt att de skriver något som är intressant och relevant att läsa. Detta var det.

    En risk måste väl vara att företagsbloggen blir som en utspädd version av ”våra pressmeddelanden”.

  2. Jo, det är en uppenbar risk. En fälla många fallit i. Jag tycker att detta exempel är spännande just eftersom det förmår att kombinera känslan av en ”riktig” blogg med ett budskap vi annars bara ser i pressmeddelanden.

    I detta fall innebär det att Cisco inte bara får ut budskapet, vilket man också fått med ett pressmeddelande, utan att jag får en ytterligare emotionell dimension som läsare.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa