Personlighet viktigt för bra företagsblogg

Svenska Dagbladet/E24 visar i dag, tycker jag, att insikten om vad en företagsblogg egentligen är börjar etablera sig. Adera Groups bloggande koncernchef Magnus Pencker citeras och säger bland annat:

Många företag är trötta på att skicka nyhetsbrev utan att få svar och önskar säkert att de hade bättre kontakt med sina medarbetare och kunde vara mer personliga med sina kunder.

Jag är också intervjuad och får tillfälle att påpeka en del ur mitt perspektiv viktiga saker — att företagsbloggen blir som bäst när den är personlig, att den inte är en extra kanal för det vanliga pressmeddelandet och att det faktiskt tar tid att göra det bra.

3 kommentarer

  1. Bra inlägg, skulle vara intressant och höra din syn på vilka negativa aspekter med bloggandet du hör oftast. Det jag framförallt tänker på är givetvis företagsbloggande i synnerhet.

    Jag undrar också om du ser en koppling till detta nya medium som ett sätt att vara mer lättrörlig i sin kommunikation mot marknaden?

    Jag brukar ofta använda en historisk vy av utvecklingen där man utgår ifrån starkt kontrollerade sidor på nätet till dagens trender, där vi faktiskt måste försöka ställa oss frågan. Hur mycket kan ett företag kontrollera?, för att att fortfarande vara med i det dynamiska snabbfotade ”communityt”.

    I slutändan får det ändå bli en avvägning av risk, potential och ekonomi som avgör..

    Mycket intresserad av dina synpunkter.

  2. Den negativa aspekt jag oftast hör är, utan tvekan, att tiden inte räcker till. Och räcker tiden inte till blir företagsbloggen inte bra. Den teoretiska risken med att en bloggare ”säger för mycket”, avslöjar hemligheter etc. tycks vara just bara teoretisk. Finns nästan inga exempel på att det skulle ha hänt.

    Lättrörlig? Ja, i betydelsen att vi kan vara mer lättrörliga eftersom vi har en chans att få bättre information om marknadens intressen. Men bloggen kan där bara vara ett medel – det kvittar ju hur mycket ett företag vet om marknaden, trender och tendenser ifall dess struktur inte gynnar snabba beslut och lättrörlighet.

    Sen när det gäller vad vi kan kontrollera är det en oerhört stor fråga. Oavsett vad ett företag gör har medieutvecklingen, inkl de sociala medierna, inneburit att den kontroll företag haft kraftigt har minskat. Här är alltså inte frågan ”Ska jag vara med på den nya webben ELLER ska jag upprätthålla min kontroll över budskapen och varumärket?”. Budskapen och varumärket lever redan sitt eget liv genom bloggar, taggar, poddradio, wikis… Frågan är därför snarare ”Hur ska jag vara med på den nya webben för att vara en av många som påverkar våra budskap och vårt varumärke?”.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa