Telia har mycket att lära om kundbemötande

I måndags kväll, för en vecka sedan, satt jag och arbetade på Hotell 11 i Göteborg. Jag var uppkopplad via mitt Telia HomeRun-abonnemang och plötsligt tvärdog Google. Försökte med Yahoo, likadant där. En snabb felsökning av datorn visade att allt fungerade på min sida. De flesta andra sajter fungerade också. Problemet fanns alltså hos Telia.

Jag överlevde så inga kondoleansbrev är nödvändiga. Men jag kom att tänka på det när jag läste Tomas Carlssons utredning av vad som hände. Han visar hur Telia faktiskt gav honom som frilansjournalist falsk info. Presstjänsten sa nämligen så här:

”Nä, det har inte varit något större problem. Vi har bara fått in tre felanmälningar så det är inte fler som har berörts.

Direkt felaktigt och det kan jag intyga (vilket är den enda anledningen till att jag skriver detta).

Jag hade felet, försökte felanmäla men — som Tomas också beskriver — det är en uppgift vilken nästan kräver att ens liv faktiskt står på spel. Struntade alltså i anmälan trygg i förvissningen att jag nästa dag skulle hem till min vanliga uppkoppling.

Dags för Telia att rycka upp sig.

4 kommentarer

  1. Samma sak hände mig hemma. Jag felanmälde och Telia försökte naturligtvis med den vanliga visan om att ”är ditt modem verkligen anslutet” och så vidare. Tvärr är inte Bredbandsbolaget, som jag hade tidigare, bättre. Det finns nog inga bra alternativ när det gäller Internetuppkoppling, bara mindre dåliga.

  2. Jag känner igen vad du skriver Roger. Den uppkoppling jag skulle hem till var just Bredbandsbolaget och den har blivit stabil först efter över 30 samtal till supporten och tekniker på plats vid två olika tillfällen. Dock har de aldrig förnekat mina problem (bara varit oförmögna att lösa dem).

    Vilken marknadsöppning det borde finnas för en riktigt bra leverantör.

  3. Frågan är bara var de ska hitta den suveräna supportpersonalen som behövs…
    Jag är trött på alla automatiserade talsvar och supportpersonal som läser innantill från sin helpdeskmjukvara.
    Finns det leverantörer som verkligen lyssnar på sina kunder eller är det bara en myt?

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa