En värld av virtuella världar

Om du är sådär lagom intresserad av webben har du vid det här laget hört talas om Second Life, SL. Är du lite mer intresserad kanske Entropia Universe har passerat din radar. Är du från Sydkorea — och mot förmodan läser detta — vet du precis vad Cyworld är. Men detta är ändå bara ett fåtal av alla de virtuella världar som nätet bjuder in till.

Vituella världar, tredimensionella miljöer, sociala mötesplatser… Det ligger nog mycket i betraktarens öga hur man betraktar dessa platser. Att det finns en dragningskraft är otvetydigt, i varje fall för enskilda. Riktigt vad exempelvis företag tjänar på att finns i SL återstår nog att se.

Uber Edition botar eventuell okunskap om hur landskapet med virtuella, sociala mötesplatser ser ut. Läs om du vill ha en ambitiös genomgång av ett 15-tal alternativ till SL. Grundkraven är enligt författaren dessa:

  • Riktiga pengar måste fritt flyta in och ut ur den virtuella miljön.
  • Användare måste kunna skapa unikt innehåll och behålla ägandet till det.
  • Världen måste vara beständig men användarna ska kunna ändra den.

Tack till Jaffe för tips. Notera också hur det på Habbo i Sverige har skapats över 2 miljoner virtuella figurer (76 miljoner i världen)

2 kommentarer

  1. SecondLife, Entropia och WoW i all ära. En annan genre som kommer starkt nu är ju tjänster som Joost, TV via internet, YouTube 2.0 kanske?

  2. Jo, och det är ju det intressanta med webbens förändring just nu – det är så många olika men samtidiga saker som händer.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa