Googles vilja att skydda dina privata uppgifter brister

Google ger oss hur många bra tjänster som helst. Men detta betyder också att de vet väldigt, väldigt mycket om dig — även om du ”bara” använder sökmotorn avslöjar du många intressen och preferenser. Därför är det oroväckande att företaget nu pekas ut som ett av de sämsta internetföretagen när det gäller att skydda privata uppgifter om sina användare.

Allt som handlar om Google väcker stort intresse så det finns redan mycket att läsa om Privacy Internationals kritik av Google. Jag föreslår att du börjar hos Internetbrus (som också följer upp).

Sen är det intressant att läsa Googles egen reaktion, framförallt genom Matt Cutts som en är av de medarbetare som skapat — och förtjänar, tycker jag — ett gott rykte för den insyn han ger oss i företaget. Men kom ihåg att han är anställd och hans argument plockas sönder på flera håll.

Slutsatsen? Ja, döm själv. Själv har jag länge varit misstänksam mot Google och det jag skrev 2004 har ju inte precis blivit mindre aktuellt.

Samtidigt är det kanske dags att fråga sig om vi verkligen ska förvänta oss att multinationella jätteföretag ska hantera sin kunskap om oss på ett visst sätt? Är inte den enda långsiktigt säkra lösningen att vi själva kontrollerar uppgifterna?

Anonymiseringstjänster finns exempelvis redan och jag skulle inte bli förvånad om intresset allt mer styrs över mot hjälpmedel för den enskilde. Inte för att det är ”rätt” av företag och myndigheter att eventuellt vara släpphänta med våra personliga uppgifter. Utan för att risken faktiskt alltid kommer att finnas — och det gäller också de företag som just nu bedöms vara bäst.

2 kommentarer

  1. Alltså ditt efternamn… Är det ditt riktiga namn eller är det med fet humor taget med tanke på hur det låter när det uttalas med lite amerikansk brytning, alltså ”WACKO”?

  2. Det är mitt efternamn och funkar utmärkt. En given isbrytare i alla sammanhang där jag håller föredrag på engelska för en internationell publik.

    Också perfekt eftersom alla kommer ihåg det och när kunder söker efter mig har de inga svårigheter att hitta rätt.

    Humor-halten i det ligger väl annars i betraktarens öga och tycks korrespondera ganska väl med nivån på diskussion och reflektion hos betraktaren i övrigt.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa