Det Radikale Venstre i Danmark tar steget fullt ut och integrerar sociala medier på sina partisajter. Men det är inte 2.0-erans pukor och trumpeter som imponerar mest. Det gör deras strategi att lyfta fram och koppla samman människor.

Allt godis finns där. YouTube-filmer på den officiella startsidan, ett eget tillhåll på MySpace och så vidare. Men det som verkligen väckte mitt intresse var radikale.net. Det är en webbplats för alla som vill vara med och prägla debatt, politik och idéutveckling inom partiet.

Vad de lyckats med bättre än något annat exempel jag sett är att integrera deltagarna i alla tänkbara dimensioner. ”Sociala medier handlar om människor” har mången föredragshållare utropat på sistone. Jag också. Och Radikale visar hur.

”Personer” är en central del av informationsarkitekturen och ger ingångar på flera sätt till människorna som befolkar webbplatsen. Men det stannar inte där. Till vartenda event eller tagg kopplas givetvis de människor som publicerat sig kring det (det bygger hela webbplatsen på).

Dessutom lyfter man fram dem som kommenterat kring ämnet eller taggen. De som angett ämnet i sin profil är självklart med. Vem som ska till vilket event är tydligt och prioriterat.

Kort sagt — det handlar om människor. Tycker du att det är ett floskulöst, lite flummigt sätt att bygga webb föreslår jag en virtuell tur över Bron.