Vinnande intranät vände resultatet

Intranet Innovations är ett nystartat initiativ som vill lyfta fram bra exempel från intranät. En extra guldstjärna fick Fiats intranät där en chefsportal spelade en avgörande roll för att vända förlust till vinst i företaget.

Det är möjligt att du läst eller hört mig klaga på intranättävlingar. De faller ju på sin egen orimlighet. Det är inte de främsta som tävlar utan den lilla, lilla, lilla andel som råkat anmäla sig. Men denna kritik riktar jag framförallt mot företag som gör anspråk på att utse De Bästa Intranäten. Utan att själva kika in på dem, faktiskt.

Att lära av andra är annorlunda. Och det är så jag tycker vi ska tolka Intranet Innovations. Här premieras goda initiativ och smarta innovationer. Den intressanta lösningen står i fokus, inte ett helt intranät.

Så läs och inspireras. Antingen artikeln eller rapporten (som du måste betala för). Några axplock:

  • City of Casey: Med teknik som i dag är enkel har de gjort den populäraste av alla intranätfunktioner, telefonboken, verkligt enkel och intuitiv.
  • Perkins Eastman: Genom att se och använda det informella ledarskapet har de fått kunskapsdelningen på intranätet att fungera.
  • Nycomed: Hittade ett sätt att skapa en bra ingång till ett stort produktutbud, trots de organisatoriska hinder och revir som vi alla känner igen.
  • Och så var det ju Fiat…

The diffusion of the new Leadership model was primarily delivered through a dedicated sub-portal of the company intranet, available to all the 1,000 key managers of the organization (in Italy and abroad).

The Avanti e Veloci web portal played a key role in supporting the program, helping to deliver tremendous organisational benefits to the group.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa