Intranät misslyckas stödja dagligt arbete

En undersökning om intranät från Irland visar nedslående resultat. Hälften av de tillfrågade tycker inte att deras intranät är ett stöd i det dagliga arbetet och 8 av 10 tycker att sök och navigering måste bli bättre.

Siffrorna gäller som sagt Irland och det är ett litet antal människor som svarat. Så vi ska nog inte dra allt för långtgående slutsatser även om jag känner igen framförallt det andra klagomålet om sök och navigering.

Företaget som gjort enkäten konstaterar däremot något som är universellt. Som är giltigt långt bortom ett enstaka land utkastat i Atlanten. Mycket fokus, menar de, ligger i dag på applikationer. Det talas om Web Services, portaler och digitala skrivbord här hemma. Och det är väl bra. Men det är inte det som medarbetarna vill ha i första hand.

”…basically it’s still about sharing information efficiently and putting order into internal communications. We know that getting the simple things right delivers the most powerful results for end-users and this recent research confirms this.”

Få det enkla rätt. Om inte telefonboken är superbra kvittar det att systemet vet vilka projekt jag ingår i. Om inte jag hittar rätt blankett när jag behöver den blir jag inte imponerad över att intranätet är min ingång till alla system jag använder.

Irish Computer Society Survey Shows Staff Don’t Use Intranet for Work

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa