Tänk dig att sökresultaten i Google påverkas av vilka sidor dina vänner brukar besöka. Eller av vilka sökningar de brukar göra. Det fungerar inte i dag men utvecklingen pekar i riktning mot socialt sök.

Google berättar i en intervju att de ser en framtid framför sig där sökmotorerna väger in ditt sociala nätverk i sökresultaten.

”I think one way it will be better is in understanding more about you and understanding more about your social context: Who your friends are, what you like to do, where you are. It’s hard to imagine that the search engine ten years from now isn’t advised by those things.”

Självklart är det spännade och lika självklart ställer det svåra frågor om personlig integritet. Det lär bli många tillfällen att fundera på detta.

Den stora aha-upplevelsen för mig i tanken handlar dock mindre om webben i sin helhet. Vi skulle här nämligen kunna se embryot till en intranätsök som verkligen fungerar. Tänk att du som personaladministratör får en viktning av sidor delvis baserad på vad dina HR-kollegor haft nytta av. Eller ett tips om att ”De som sökte efter nyckeltal sökte också efter KPI”.

Då skulle det börja lika något.

3 kommentarer

  1. Det finns ju en del viktade sökmotorer redan och fler lär vara på G. Mahalo kommer nog öka där man blandar sökmotor med editerade artiklar vilket också är en variant.

    Google håller ju också på att experimentera med sociala sökmotorer. Jag tror att den mänskliga faktorn sorterar bort spam och ovidkommande på ett snabbare och effektivare sätt. Problemet är väl att det kan komma en del spam och ovidkommande från människor.

    Man skulle kanske kunna tänka sig en valmöjlighet där man kan välja om man vill ta med personligt viktat eller en ren sökformel…

    Gilla

  2. IBM borde ha goda förutsättningar att lyckas med detta. Deras sociala bokmärken ”Dogear” kan visas som en egen träfflista vid sidan av den vanliga vid intranätsök. Mig veterligen har de dock inte gått steget ut och viktat ihop de båda resultaten till ett.

    Gilla

  3. Skulle inte bli förvånad om den ”ingrediensen” för eller senare vänder upp och ned på sökbeteendet. Fullständigt. Om tekniken till slut efterliknar annnan informationsspridning skulle det i så fall växa fram opinionsledare för sökresultat via sökmotorerna.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.