Social multimedia framgång för turistsatsning

VisitSwedens VD bloggar om deras foto-, film- och bloggsatsning på Outdoor Academy of Sweden: ” Färsk statistik visar att det var en mycket lyckad satsning.”

Jag har glädjen att träffa inte minst många kommuner för att prata om webbens möjligheter. Det kan vara svårt för många att spontant se poängen med de nya möjligheterna inom, säg, socialtjänsten. Och det är väl rimligt att man är försiktig på sådana områden.

Men turistbyrån och näringslivskontoret borde inte ha problem att kasta sig ut på nya arenor. Därför är det extra kul att den nationella turistorganisationen VisitSweden visar framfötterna.

Under vår senaste Outdoor Academy of Sweden, som i vintras hölls i Kiruna, genomförde vi en ny multimediesatsning. Vi skapade en blogg kring evenemanget och laddade även upp filmer och foton. Färsk statistik visar att det var en mycket lyckad satsning.

Själva bloggen innehåll realtidsrapportering med livefilmer och bilder som laddats upp på Youtube och Flickr. Trots att vi genomförde allt detta utan någon särskild marknadsföring, visar färsk statiskt att både bloggen och det uppladdade materialet visats oväntat mycket.

Statistik om satsningen.

5 kommentarer

  1. ”Mycket lyckad satsning” är väl att ta i om man tittar på de ytterst blygsamma besöksiffrorna?

  2. Det är egentligen inte mig du ska fråga det. Bedömningen är ett citat från VisitSweden och jag tycker att det är intressant att de gör den bedömningen, oavsett siffrorna i sig.

    Men sen är jag böjd att hålla med dem. OAS handlar, såvitt jag förstår, om en aktivitet som riktar sig till ett litet antal människor och det påverkar förstås statistiken. Drygt 1000 besök på webben när 50 pers är direkt engagerade tycker jag verkar som helt ok siffror.

  3. Hej!
    Eftersom jag står bakom OAS-bloggen kan jag ge lite mer info.
    OAS-bloggen var ett pilotprojekt för att utvärdera bloggen som marknadsföringsplattform med sociala medier som flickr, youtube, etc.

    Det var aldrig någon marknadsföring av OAS-bloggen före, under eller efter eventet.

    Därför, och precis som Fredrik säger om antalet medverkande, så är vi nöjda med satsningen.
    Så pass att vi kommer utöka konceptet inför OAS 2008 och ser detta som en långsiktig strategi, inte längre som bara ett pilotprojekt.

  4. Bortsett från att standardursäkten för dåliga besökssiffror brukar vara att ”man inte har marknadsfört ordentligt” är det otroligt svårt att ”marknadsföra” en blogg i traditionell mening.

    Satsa på att:
    – Från början identifiera de sökord målgruppen kan tänkas använda för att hitta till bloggen/lösa problemet de har. Dessa sökord måste sedan användas konsekvent vid upptaggning, korslänkar och i text.
    – Bestäm 2-3 sökord per blogginlägg som ni optimerar mot när ni skriver inläggen
    – Tagga upp innehållet på Flickr och YouTube bättre (utgå från sökorden ovan)
    – Länka ordentligt till bloggen från dessa externa sajter. T.ex. finns ingen länk från bildsidorna på Flickr för att komma vidare om man är intresserad och vill förstå sammanhanget bättre. Posta även Flickr-bilderna i relevanta grupper för maximal hittbarhet.
    – Men det viktigaste av allt är att ta fram en länkstrategi och jobba strukturerat med in- och korslänkar.

    Först när ni gjort detta kan ni se den fulla besökarpotentialen.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa