Ny logo med öppen, social tävling

Jag har ju bytt namn på mitt företag och tänkte skaffa mig en ny logotyp. Och samtidigt ”walk the talk”. Så därför pågår nu en crowdsourcad tävling på nätet och resultatet imponerar.
Jag skulle uppskatta dina synpunkter.

Crowdsourcing betyder, något förenklat, publik outsourcing. I detta fall har jag startat en tävling på 99designs. Vem som helst får med utgångspunkt från min brief skicka in förslag. Jag kommer efter en veckas öppen tävling välja en vinnare och betala 500 dollar till denne.

Du kan se alla förslag (i skrivande stund 132 stycken!) eller ännu hellre de som jag tycker är allra bäst.

Vad tycker du? Vilken är din favorit?

Tävlingen pågår så det är lite för tidigt att utvärdera principen. Men jag är eld och lågor, kan jag säga.

  • Kvaliteten imponerar, även om det dyker upp amatörmässiga bidrag också.
  • Engagemanget imponerar. När jag är aktiv, kommer med respons och synpunkter, så leder det till omedelbara ändringar från de tävlande.
  • Bredden imponerar. Jag behöver inte välja en stil (=en designer) utan får ett smörgåsbord. Mina aktiviteter, framförallt betygssättningen, påverkar sedan kommande bidrag eftersom folk kikar på vad jag gillar och försöker hitta rätt för att vinna.
  • Priset imponerar. En punkt som inte ska underskattas. 500 dollar är ett väldigt lågt pris för ny logotyp. Då har jag ändå lagt mig relativt högt för att få många bidrag (100 dollar är minimum).

Sen gillar jag också, på ett mer moraliskt plan, att ”alla” har chansen. Kvalitet och talang är egentligen det enda som räknas (även om sajten har en historia och man exempelvis kan följa upp vilka av de deltagande som vunnit förr).

19 kommentarer

  1. Många bra förslag. #78 går bort helt för mig. 106, 140 är bra och 129 lite kul.
    Intressant att så många förslag är såpass bra.

  2. När sociala webben visar en av sina bästa sidor, både som idé och kommersiellt.
    Jag gillar 108 bäst,
    tvåa 106
    Annars också 105 och 36.
    Ska själv testa snart

  3. Jag måste säga att ARI (#78) och Devery (#142) är snyggast. En liten varning för symbolen på #78 dock, påminner väldigt mycket något snowboardsko-märke.

  4. Niklas – du sätter där fingret på den kanske känsligaste punkten i detta upplägg. Från en byrå kan man ju begära att de gör en rimlig insats för att säkerställa att logon är originell. Det ansvaret ligger på mig som beställare här. Så tack för varningen!

  5. Jag gillar secondgigs förslag (#143). Många av förslagen påminner iaf mig om andra företagsloggor, även att det kan vara svårt att placera exakt vilka dessa är.

    Överlag riktigt hög kvalitet på förslagen.

  6. Gustav, förstår vad du menar. Tack vare ”W” så får det likheter med några kända loggor. Adidas, Trelleborg… är några av dem jag försöker se till att hålla ett ok avstånd till.

  7. Jag vet inte riktigt om jag håller med om att detta är crowdsourcing. Crowdsourcing är väl om du ber dina users att förbättra en tjänst som gör hjälper dem själva. I detta fallet så belönar du ju dem med pengar. Schysst initativ iaf och bra respons.

  8. Man kan resonera om defintionen, det stämmer. Det är – tycker jag – en form av crowdsourcing i varje fall. Men oavsett begreppet så är det för mig flera nya, intressanta dimensioner på skapande.

  9. Det här var intressant!
    Hade inte hört talas om 99designs, men det här verkar ju vara helt lysande! Tack för tipset, och lycka till med att välja bland alla godbitar som skickats in!

  10. Det finns en svensk sajt, Grafiskt Forum, där man också kan ha tävlingar av detta slag.

  11. Hasse, kan man verkligen det? Kikade in där och det finns ju tävlingar men det är vanliga omröstningar för medlemmar. Det jag beskriver är ingen omröstning utan en öppen urvalsprocess, kan man kalla det, där medlemmarna producerar och arrangören (jag, i detta fall) bestämmer en vinnare till sist.

  12. Jag gillade spontant #106 (med varianter) bäst.
    Många kändes annars inte särskilt unika.
    De olika Warner-loggorna behöver du nog ha koll på när du gör ditt val. Det fanns en del som påminde om dem.
    Sen känns #149 väldigt bekant utan att jag kan placera den.

  13. OK det är ju mer ett vanligt forum men ibland kommer det uppdragsgivare dit och låter folk få skapa med chans att få betalt om deras verk ”vinner”. Kanske inte är en ”öppen urvalsprocess” i din bemärkelse. Men tävling som tävling.. 🙂

  14. …Och det är alltså inte omröstningar då, utan kunden bestämmer.
    Sen finns omröstningar som medlemmarna korar vinnare i.

  15. Hasse, låter spännande. Och som att de skulle kunna utveckla konceptet. Enkelhet är otroligt viktigt, inte minst för lite nyare koncept, och erbjuder de något sådant borde de göra det enklare. Tack för tipset!

  16. Tycker idéen med crowdsourcad/tävlingen som sådan är intressant.

    Om man tittar på det valda förslaget så finns det en del brister. Logotypen är knipt rakt över vilket gör att ordbilden blir optiskt ”fel”/ihop kladdad se ”gi” och ”ar” och ”dr” i fredrik. Logotypen är ”gigantisk” på sidan och det är ett måste annars grötar ditt namn ihop helt pga storleksförhållandet och den allt för kraftiga knipning, detta kommer främst märkas på webben.

    Har varit kul att följa det hela.

  17. Intressant att du nämner detta, Karl. En av de saker som visade sig fungera bäst var nämligen det positiva bemötandet från alla designers.

    När det började utkristallisera sig vinnare kontaktade jag dem för att kontrollera om de kunde tänka sig att göra varianter (mot extra betalning, förstås). Alla var villiga att arbeta vidare efter tävlingen.

    Den som sedan vann ville visserligen inte ha extra betalt men han gjorde många varianter. Så de finnas med och utan namn, med och utan URL, med och utan glob, bara glob, olika proportioner – just för att passa olika ändamål som du är inne på.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa