Undersökningar visar att företag som köpt lösningar för interna sociala nätverk — communities — har gjort en dålig investering. Anställda använder hellre de nätverk de redan är aktiva på.
Tyvärr framgår det inte vilka undersökningar det handlar om i IDGs artikel. Så trovärdigheten är låg men slutsatsen är inte orimlig. Vi har inte hur mycket engagemang och tid som helst, och sociala nätverk kräver bådadera.
Det är alltså logiskt att vi försöker samla våra kontakter på ett ställe.
Om detta stämmer generellt väcker det en intressant, strategisk frågeställning för stora organisationer. Satsa på eget eller försöka existera inom ramen för ett större nätverk?
Många svenska företag har redan (inofficiella) grupper för anställda på Facebook. Det börjar också dyka upp lösningar som WorkBook, vilken påstås erbjuda ett säkrare sätt att kommunicera företagsinternt på just Facebook.
En plats som verkligen underlättar för dem som driver både små och stora företag är ett community som heter Oarp Företagscommunity.
Oarp är ett en mötesplats för Svenska företagare. Syftet med webbplatsen är att stärka företagandet bland stora och små företag i Sverige, men också att underlätta vardagen för en företagare.
Detta medför att tiden man lägger ned på communityt bidrar till positiv utveckling.
Adress: http://www.oarp.se