Jo, vi läser visst på nätet

Tyvärr. Användbarhetsgurun Jakob Nielsen drar orimliga slutsatser när han räknar fram att vi läser som mest 28 procent av en genomsnittlig webbsida. Han har missförstått hur vi använder webben.

Det är i sin senaste artikel som Nielsen påstår att

On the average Web page, users have time to read at most 28% of the words during an average visit; 20% is more likely.

Det är inte ofta jag känner för att parafrasera skönlitteraturens giganter. Men här kan jag inte låta bli: Webbsidor må vara skapade jämlika, men vissa är skapade mer jämlika än andra.

Problemet som leder till den felaktiga slutsatsen är att det handlar om genomsnitt. Det finns inga genomsnittliga webbsidor för den enskilde surfaren. Det finns en massa sidor — helst så få som möjligt — på väg mot målet. Och sen finns det målet. Den sida som just där och då berättar vad vi vill veta, som låter oss göra det vi vill göra.

Om vi läser fem procent av fyra sidor i vår strävan att hitta rätt, och sen väl framme läser 80 procent av informationen vi var ute efter har vi läst 20 procent i genomsnitt (förutsatt att sidorna är lika omfattande).

Men av det kan man inte dra slutsatsen att vi läser runt 20 procent av en genomsnittlig webbsida. Det är en förenkling som skulle få kvällstidningsjournalister att rodna.

Det finns forskning som visar precis min poäng. Vi är väldigt målmedvetna när vi surfar. Vi låter väldigt få saker störa oss (allra minst annonser). När vi hittar är vi å andra sidan högst villiga att läsa.

Lite mer om detta resonemang finns i artikeln The Myth of Short Attention Spans. Den undersökning de refererar till, Eyetrack 2007, visar att vi faktiskt läser mer på exempelvis en nyhetssajt än i papperstidningen om vi mäter på artikelnivå.

Så, Jakob. Du har lärt oss mycket om webbkommunikation. Men här har du fel. Vi läser visst på nätet — så lite som möjligt medan vi jagar och mer än vanligt när vi hittat vårt byte.

4 kommentarer

  1. Fast jag förstår hans resonemang också. Och jag kan mycket väl tänka mig att det stämmer.

    Tittar man på det beteende jag själv med många andra har (som jag uppfattar det, vänner osv) så är nog sanningen långt under 20%. Vi sållar extremt mycket idag och rubrikerna blir den viktigaste strömmen av information, inte själva texten. Texten blir fördjupningen medan rubriken blir det man konkret ville få reda på.

    Jag tror att jag i genomsnitt ser 20% av en webbsida (alltså den sidan jag besöker, inte med undersidor osv) men huruvida jag läser 20% av textinnehållet är en helt annan fråga. Det är, ganska säkert, väldigt mycket mindre.

    Det kan också vara en generationsfråga. Min generation, 80-talisterna, är extremt duktiga på att sålla och vara snabba i svängarna när vi läser/ser saker på webben. Det är jag ganska övertygad om att 40-50-60- och 70-talisterna inte är på riktigt samma sätt.

  2. Nja, jag tror att vi har en tendens att blanda samman två helt olika situationer. Det du fokuserar på är översiktssurfandet och det går snabbt, är väldigt scannande etc. Där tror jag inte på några avgörande generationsskillnader.

    Men sen har vi läsandet när vi nått fram. Hittat det vi vill. Där visar undersòkningar som sagt att vi läser riktigt mycket.. Inte heller här tror jag på stora generationsskillnader faktiskt.

  3. En nyutgiven bok på svenska där det stå mycket intressant om hur människor läser på papper och datorskärm är ”Bäst i Text: Läseboken/Skrivboken” av Tomas Dalström. Jag fick en hel del tankeställare när jag läste den.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa