Designtävling gav både ny logo och mersmak

Eftersom så många var vänliga och gav mig feedback kring ny logo vill jag ge tillbaka med några av mina reflektioner. Crowdsourcing som modell är fantastisk. Jag kan se potentiella brister men för rätt ändamål tar communityn nacksving på den traditionella experten.

Ny logotyp
Ok, här är vinnaren. Som jag beskrivit valde jag att ta fram ny logo med hjälp av 99designs. I väldigt korta ordalag är poängen att jag inte gick till en (1) designer utan till en hel community av designers som fick tävla om att skapa det vinnande bidraget.

Det kostade mig drygt 500 dollar (US). Vilket för övrigt kan jämföras med 170 000 kronor för ett mer traditionellt tillvägagångssätt

Den vinnande designern Mogeek har ett annat heltidsjobb, bor att döma av tidsskillnaden på amerikanska västkusten och gör sig en liten extraförtjänst genom att vinna tävlingar då och då.

Vad det handlar om är så kallad ”crowdsourcing”. Wikipedias definition:

Crowdsourcing is a neologism for the act of taking a task traditionally performed by an employee or contractor, and outsourcing it to an undefined, generally large group of people, in the form of an open call. For example, the public may be invited to develop a new technology, carry out a design task, refine an algorithm or help capture, systematize or analyze large amounts of data.

99designs.com är inte ensamma. Det finns många liknande sajter/communities inom olika områden.

Mina reflektioner om crowdsourcad design

Jag fick 232 förslag från 72 designers. Spännvidden i allt från idéer till kvalitet var enorm. Där fanns så dåligt genomförda bidrag att det var komiskt men det fanns också mycket hög kvalitet. Jag räknar med att åtminstone tio bidrag kunde fungerat utmärkt som logo för mitt lilla företag.

Arbetssättet kräver en engagerad beställare. Designern vill vinna och därmed förstå vad beställaren — ”tävlingsarrangören” — uppskattar. Ju mer feedback och bedömningar jag gav, desto bättre bidrag skickades in.

Baksidan av det är att beställaren måste akta sig för att styra allt för mycket. De vill ju vinna, som sagt. Säger du att du gillar rött får du väldigt många förslag med röda detaljer. Beställaren riskerar alltså att kväva kreativiteten.

Kreativiteten är stor men det är förmodligen sällsynt med genialiska bidrag. Designen som världen kommer att minnas om 100 år såg jag inga spår av. Detta är också den vanligaste kritiken (likriktat, uddlöst etc.). Motargumentet är att väldigt få etablerade designbyråer förmår att producera på den nivån i vilket fall som helst, och knappast hela tiden.

I alla de fall där jag sökte kontakt med en enskild designer under tävlingen för att be om ändringar eller någon vidareutveckling var bemötandet väldigt positivt. Visst, de vill ha stålarna. Men framförallt tror jag att de vill uppskattas, utvecklas och ha roligt. Dialogen är en central del av det.

Till sist var det hur roligt som helst också för mig. Att finnas mitt i detta idéflöde var värt pengarna bara det.

Tack för synpunkter både här och där.

3 kommentarer

  1. Det blev ju hur bra som helst! Verkligen en snygg och tilltalande logo. Det ligger nog inte i en alltför avlägsen framtid att man ger sig på samma sak.

  2. Snyggt! Och intressant att få följa förloppet. Blir också sugen på att testa.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa