Sju steg till en bättre användarupplevelse

Låna av det som människor uppskattar offline. Hitta det som skapar en bra upplevelse oavsett miljö och för över det till webben. Det var Andy Budds budskap vid Reboot.

Reboot pågår. David Isenberg kör en föreläsning som jag har svårt att koncentrera mig på. Det hade jag inte när Andy Budd drog igång.

Inte för att det var helt nytt eller oväntat. Utan för att han konkret och enkelt lyfte fram 7 dimensioner som, menar han, avgör en bra användarupplevelse.

  1. First impressions count
  2. Attentive Service
  3. Personalisation and customisation
  4. Attention to detail
  5. Feedback
  6. Make it fun
  7. Create the perfect environment

Som sagt, inte revolutionerande nytt. Men bra tänkt i strävan att lära av andra upplevelsebranscher. Hur återskapar vi den välkomnande hotellportiern? Hur ger vi samma känsla som när bartendern kommer ihåg vår favoritdrink?

Sen måste jag säga att han glömde bort det faktum att upplevelsen ska leda fram till något. Det vi vill ska hända måste också hända — men det får vi väl betrakta som en självklarhet.

2 kommentarer

  1. Mycket bra punkter.
    Alla kan användas för att skapa nyfikenhet, få användaren att trivas, känna sig engagerad/inspirerad mm. ..det svåra är att mäta detta bara för att övertyga ”folket” med pengar om att detta kräver speciella kunskaper för att göras riktigt bra..

    Vill tipsa om att jag och två vänner kom fram till liknande slutsats i vårt examensarbete 2005, gällande att skapa användarupplevelser med interaktivt och audiovisuellt berättande ..

    Om någon är intresserad finns det att läsa här:
    http://web.telia.com/~u73200989/en_interaktiv_operaupplevelse_examensarbete_vt05.doc

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa