Att hitta en kollega är den avgörande tjänsten på ett intranät. Självklart krävs det mer. Men kan jag inte hitta rätt till mina kollegor så funkar helt enkelt inte intranätet. Fundera på hur du skapar nästa generations personalkatalog.

Socialtext PeopleDet pågår just nu mycket utveckling av den traditionella ”Sök person” eller ”Hitta en kollega”.

Plattformen Socialtext har till exempel en intressant modul som kallas People där den enskilde personen visas i ett brett, kopplingsrikt sammanhang.

De tre uppgifterna för personsök

Det handlar ju ytterst om att underlätta kontakter. Och för det finns flera olika steg. Jag brukar dela upp personsök i tre grundläggande uppgifter.

  1. Person: Jag känner Kalle och vill hitta hans telefonnummer, e-postadress etc.
  2. Funktion: Jag vet att jag behöver nå en person på en viss avdelning eller med en viss funktion, men känner inte personen.
  3. Kunskap: Jag behöver hitta expertis och vet inte var i organisationen den finns.

1 och 2 är enkla, i varje fall konceptuellt. Tekniken (ofta gamla växelsystem) sätter tyvärr fortfarande käppar i hjulen hos många. Men principen förstår vi.

Den utmaning vi står inför är #3, att hitta människor som vet vad vi behöver veta. Där #3 smälter in i #2 är det inga problem förstås. Men mycket kunskap har ingen naturlig, organisatorisk hemvist.

Den nya vågen: Innehåll och människor blir ett

IBf Intranet life funderar också på utmaningen och skriver om vad de kallar den tredje vågen:

The fundamental change in wave three is that the intranet (focused on content) and the directory (focused on people) are growing together. Thus content and people are put into context… people do not come to an intranet for content per se; instead, they are looking for answers to their questions, which can come either from content or from people.

De två kärnelementen för en ”tredje vågens” personalkatalog och intranät är, menar de:

integrate everything: integrate as many relevant systems as possible to provide a full and automatically updated picture of people and all their activities (as compared to people having to manually enter what they are doing or have done)

link everything: connect and transparently link people, content and context in order to display every relation between them. Thus, multiple options and perspectives for every piece of information or person can be provided, serving many different information needs and ‘views of the world’.

2 kommentarer

  1. Tror en stor del av lösningen till #3 är att låta stora delar av den ”personalkatalog” företaget har vara tillgänglig för den enskilde att uppdatera och komplettera med. En modern företagskatalog är inte ett AD som styr namn, maillistor, vilka applikationer etc varje medarbetare skall ha.

    Framtiden katalog kommer vara det sociala navet i företaget, där intellektuellt kapital och relationer finns lagrade. Socialtext ligger långt fram, kika även på Jive Software om du inte gjort det.

    Skrev en hel post om just profiler i företag för ett tag sedan: http://sixx.se/nextgen/2008/06/10/profiler-centralt-for-social-mjukvara-i-foretag/

    Just ordet expertis (som används flitigt i posten) tror jag personligen kommer att bli ett ännu viktigare begrepp framöver.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.