6 sociala mediesajter jämförda: Mycket teknik, lite attityd

Jag har jämfört sex sociala mediesajter (Social Media Newsrooms) med varandra, varav fyra svenska. En övergripande slutsats är tydlig. Företagen omfamnar den sociala webbens infrastruktur men inte nödvändigtvis dess attityd.

Tanken på ett socialt medierum som komplement till det vanliga pressrummet på nätet tog fart för cirka 2,5 år sedan, först i form av en skiss på en social medierelease. Förra hösten började de första europeiska exemplen att dyka upp.

Nu finns det åtminstone så många att vi kan börja se mönster. De jag jämfört är de svenska Electrolux, Scania, BRIO och Configura samt GM Europe och Ford.

Vilken som är bäst? Svårt. Men Ford ligger bra till trots en rejäl plump i protokollet.

Sociala medier - en jämförelse
Sociala medier - en jämförelse

Slutsats: Mer social attityd, tack

Låt mig återkomma till vad jag letat efter. Men min slutsats är alltså att intresset är stort för den infrastruktur som den sociala mediesfären erbjuder. Däremot har den sociala interaktion som infrastrukturen är till för inte slagit igenom.

Alla ger till exempel möjligheten att använda bilder. Alla underlättar för en läsare att tipsa om en nyhet via Digg, Facebook, Delicious eller liknande. Chansen att någon vill återpublicera företagets filmer försöker 5 av 6 ta.

Men det är häpnadsväckande att vi ser ”sociala” mediesajter utan möjlighet att kommentera. Att ingen av dem ger en insikt i personerna bakom sajten eller företaget. Att flera inte ens länkar till bloggar eller andra resurser i respektive ämnen.

Något brutal tolkning: Kanon att få nya sätt att trycka ut grejer. Men det där med att släppa in är läskigt.

Detta skulle en social mediesajt kunna vara

Jag letade efter följande punkter:

  • Foton: Möjligheten för andra att använda och återpublicera fotografier på ett enkelt sätt. Typexemplet är ett konto på Flickr (men skulle kunna vara en annan tjänst eller t.o.m. egenutvecklat).
  • Video: Som ovan, med YouTube som den vanligaste lösningen.
  • Dela: Underlätta för läsare att dela med sig av länk eller innehåll till andra sajter.
  • Kommentarer: Möjlighet för läsare att direkt kommentera nyheterna, eller skicka en trackback(?) från sin egen blogg.
  • Mikroblogg: En frekvent, mycket informell insikt i vad som händer i företaget samt möjlighet att starta en dialog. Ingen hade det men det finns många företag som upptäckt mikrobloggen.
  • Personlig: Någon form av känsla för människorna bakom företaget — en blogg, biografier, etc.
  • Extra kontaktmöjligheter: Bortom mejl och telefon som IM, chat, Skype…
  • RSS, prenumeration: Möjligheten att prenumerera på eller syndikera innehållet från mediesajten.
  • Bevakning från medier/sociala medier: Produkt- eller företagsspecifik omvärldsbevakning, till exempel i form av länkar till vad andra skrivit.
  • Länkar till bloggar/resurser: Poängen här är självklart att länkarna ska gå till intressanta röster utanför företaget.
  • Creative Commons: Vanlig upphovsrätt är inte anpassad till den delande webben. Creative Commons gör det lätt att göra rätt för den som vill använda innehåll, och visar viss insikt från företagets sida.

Reflektioner: Bäst, sämst och mer än just ett socialt medierum

Det är ju ingen tävling så vem som är ”bäst” har kanske mindre betydelse. Min favorit är dock Ford, trots att de inte tillåter kommentarer. Det är visserligen huvudlöst men deras Conversation på alla releaser är ett starkt plus i kombination med frikostiga länkar till andra resurser.

In med kommentarsmöjlighet så är förstaplatsen säkrad.

Sämst är ju elakt att peka ut — men BRIO borde knappt ha varit med i jämförelsen. De har inget socialt medierum, även om de kallar sajten just så, utan en ganska vanlig och sällan uppdaterad blogg. De är också ensamma om att ha missat Creative Commons.

Sen kan vi också börja ana en sammansmältning. Configura har i likhet med vissa andra företag, se t.ex. News@Cisco,  en ordinare mediesajt med många av den sociala webbens kännetecken.

Jag valde bort Cisco eftersom det är en så omfattande mediesajt men på vissa punkter är den faktiskt bättre än de mer specifikt sociala. Ingen ger en så bra insikt om personerna bakom företaget som Cisco.

15 kommentarer

  1. Intressant analys att företagen fortfarande inte vågar ha en personlig röst. Jag fruktar att det är så främmande för många att de inte inser konceptet ens.

    En annan intressant fråga är huruvida journalister (och andra) efterfrågar/använder sociala pressrum.

  2. @olle: Vi delar denna fruktan (ang din första punkt)… Sen ser jag inte journalister som målgruppen för sociala medierum – det handlar om att nå folk bortom journalistiken. I varje fall är det syftet. Sen kan det ju finnas tjänster där som en journalist också har nytta av.

  3. Bra sammanställning! Fler av dem har ju ”All rights reserved” på flickr, så de har väl en bit kvar kanske. Är det så med att flickr tagit bort tidsspärren för bilderna? Kändes ju märkligt att man kan ladda upp hur mycket Youtube-filmer man vill, men bilder som tar en bråkdel av utrymmet jämfört med en film, ska användarna behöva betala för att få ha uppe mer än ett halvår eller vad det var…

  4. Hej Fredrik!
    Trevligt att du tagit med vårt nyhetsrum på din lista. Jag håller med din analys helt, mer personlighet behövs för att skapa den verkliga kontakten med människor. Men det svåra är att få med alla på företaget i båten och se fördelarna med öppenheten som nätet kan ge.

    Vi håller för närvarande på att bygga om vår webb helt och jag utlovar mer personlighet och ännu mer dialog på den nya webbplatsen.

    PS. Vad gäller länkning till andra siter måste du ha missat våra Delicious-länkar där vi lägger till alla som skriver om oss.

  5. Jon!
    Hade missat era Delicious-länkar – tänkte fel kring dem. Tack för påpekandet. Bilden/jämförelsen är uppdaterad.

    Kul att du håller med om behovet av mer personlighet. Ska bli intressant att se er nya version. Sen tror jag att man kan se utvecklingen i många, små steg. Det måste ju inte vara en fullfjädrad blogg direkt. Kanske biografier eller en foto-ström från viktiga personer kan vara en bra start.

  6. Fredrik,

    trevligt att se oss, Scania, representerade i Din jämförelse – klart intressant.

    Jag håller med Dig avseende behov av attityd och personlighet. Man behöver samtidigt tänka in hur stora koncerner fungerar. För vår del representerar Newsroomet såväl attityd som ambition att vara personlig – och transperent. För oss är det ännu nytt (gick live för en månad sedan). Vi tar en sak i taget, mäter effekten och förbättrar/utvecklar i den takt som är relevant.

  7. Erica!
    Tack för insikten kring hur ni resonerar. Som Olle konstaterade redan i den första kommentaren är själva tanken på ”personlighet” något som känns ovant – i både små och stora organisationer. Vi är ju så vana vid att vara representanter och befattningshavare, och inte bara människor.

    Ni har ju kommentarer och det är positivt, nästan oavsett om de används eller inte (i varje fall som signal). Den stora bristen hos er, skulle jag säga, är att sajten existerar i ett vakuum. Kolla på Fords ”Conversation” och ”Community” så finns det mycket där att lära kring attityd utan att ens börja närma sig frågan om ett personligare förhållningssätt.

    Ser fram emot att följa utvecklingen. Lycka till!

  8. Hej Fredrik och läsarna av din blogg,
    Tack för en intressant kartläggning och genomlysning. Vi på Electrolux tar till oss dina synpunkter och ska se vad vi kan göra för att förbättra vårt nyhetsrum. Personligen tror jag inte att ett newsroom nödvändigtvis blir bättre för att man lägger till t.ex. mikrobloggning däremot så är det helt klart att vi bör ser över möjligheten att förbättra dialogen med våra besökare.

  9. Spännande att ni funderar på mer dialogmöjligheter, Anders. Sen har du självklart rätt – det är inte så att det skulle finnas en mall med X antal verktyg som gör nyhetsrummet bättre per definition. Mikrobloggar är en möjlighet, IM en annan, etc.

    Däremot kan vi nog dra slutsatsen att utbytet mellan företag/läsare är centralt för att en social mediesajt ska bli mer kraftfull än det vanliga pressrummet.

  10. Oerhört intressant diskussion och roligt att så många företag svarat.

    SMNR är onekligen ett bra sätt för många att stoppa ner tån i de nya medierna, men det känns som att lärdomarna ibland handlar om teknik snarare än kommunikation.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa