Tolv av 132 nordiska storföretag har en eller flera företagsbloggar. Siffran kan tyckas vara låg men Sverige går före våra grannländer.

Det är Burson-Marsteller som gjort en undersökning av 132 nordiska företag med ett börsvärde en omsättning på över 1 miljard Euro. Jag förutsätter att undersökningen bara handlar om externa bloggar — annars är min bedömning att siffran skulle vara väsentligt högre.

Hans Kullin, som arbetar på Burson-Marsteller:

Corporate blogging is much more common among the large corporations in Sweden than in the other Nordic countries. Ten of the 56 companies (17.9%) that are listed on the Swedish Large Cap list have one or more corporate blogs. That is an even higher percentage than the 14.8% of Fortune 500 companies with corporate blogs…

En punkt får mig att utbrista i ett spontant jippi:

Nine out of the twelve companies have commenting functionality enabled on at least one blog.

Det borde förstås vara tolv av tolv men nio är åtminstone en stor majoritet.

3 kommentarer

  1. Fredrik, det stämmer att undersökningen inte gäller interna bloggar, bara externa, och jag tror som du att siffran hade varit högre om man hade studerat även de interna.

    Sedan gällde undersökningen företag med ett börsvärde över en miljard euro, inte omsättning.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.