Föredömlig webbkommunikation för krisande universitet

Den ekonomiska nedgången fortsätter att drabba både företag och organisationer. Men få kommunicerar lika rakt och öppet kring det som kanadensiska University of Guelph.

Min vän Bob Johnson, som är specialist på marknadsföring av universitet, tipsar om webbsidorna som University of Guelph satt upp.

Även om just denna kris har haft ett större mått av uppriktiga kommentarer än tidigare (inbillar jag mig) så är det fortfarande en hel del dimridåer. ”Vi kan inte säga något förrän vi förhandlat med personalens representanter” och så vidare.

Universitet gör i stället en pedagogisk ansträngning. Rakt och enkelt förklarar de varför de är i kris, de har en FAQ som faktiskt ställer de kritiska frågorna och — inte minst — de ber om hjälp. Vem som helst kan föreslå sätt för dem att ta sig ur krisen. En enkel metod för att inkludera studenter och lärare.

Bra vardagligt exempel på hur webben borde fungera när vinden blåser snålt!

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa