Det nästan helt personliga intranätet

Personalisering är intranätens heliga graal. Många har letat efter frälsningen men ingen har nått hela vägen fram. Sun Microsystems vill nu skapa ett intranät som till 90 procent är personligt för den enskilde medarbetaren.

Alla erfarenheter vi har pekar på att personalisering är svårt. Många har rapporterat att det i bästa fall är 10 procent av medarbetarna som vill personalisera sitt intranät, i varje fall om vi bortser från de allra enklaste funktionerna (som favoritlänkar).

Suns nya initiativ utmanar denna sanning:

WebNext will allow each employee to tailor their own site, relevant to them – but this is a big step away from the local portals and customizable homepages of old. The program is being referred to as Project 90/10, because the company wants everyone’s website to be 90% populated by the things the employee cares about and uses every day on the web, 10% by the things the organization is pushing down to them – and it’s being built with that specific usage ratio in mind.

Precis som alexmanchester.com konstaterar är det kanske Sun som ska lyckas, om någon. De har varit föregångare under ett antal år nu med lyckosamma initiativ på den sociala webben inte minst.

Dock — min rekommendation kvarstår tills vidare: Arbeta med rollanpassning snarare än personalisering. Presentera gärna ett anpassat intranät men förutsätt inte att medarbetarna själva har tid, lust eller kunskap nog att skapa sitt eget intranät.

5 kommentarer

  1. Det där är inget nytt. På Sun har man alltid varit tvungen att som
    enskild medarbetare hitta bland de tusentals informationskällor och
    enskilda personer som sitter på informationen. ”Vi tillhandahåller 10%
    av informationen och kontakterna du behöver, så får du hitta 90% själv” 🙂

    Men 2009 kanske man kan paketera det som ett innovativt sätt att arbeta?
    Tittar man på globala IT-företag, så har IBM kommit mycket längre när
    det gäller de här frågorna. Framförallt för att man utgår från ett
    humankapital-, snarare än ett teknik-perspektiv, när man skapar interna
    tjänster.

  2. Intressant, Peter – och lite olycksbådande 😉

    Man får hoppas att det är något högre syften som ligger bakom projektet denna gång.

  3. Jag tror många användare snabbt kommer att bli mer mogna för personalisering. Titta på Facebook – det är väl nästan 100 procent personalisering av ditt konto? På sätt och vis banar Facebook och liknande communities vägen för ökade möjligheter till (och krav på) intranätpersonalisering.

    Jag tycker BBC har en grymt enkel och snygg personalisering:
    http://www.bbc.co.uk/

  4. På sikt har du garanterat rätt, Jesper. Hur lång den sikten är vet nog ingen av oss.

    Den verkligt intressanta frågan som din kommentar väcker hos mig är om ett vanligt intranät någonsin blir lika relevant som Facebook? Det handlar ju inte bara om hur lätt det är att personalisera utan om vilken insats jag är beredd att göra.

    Där tror jag att många gör den fullt rimliga bedömningen att det är värt en större insats att personalisera Facebook (för det ger mig rikare kontakter med familj och vänner) än att personalisera mitt intranät – för det ”ska bara fungera”.

    Så inom överskådlig tid tror jag, trots allt, att du har fel Jesper.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa