Webbansvariga mer nöjda än deras besökare

En stor majoritet av Sveriges webbansvariga tycker att deras sajt är välstrukturerad. Men många besökare är fortfarande missnöjda med det som är strukturens främsta syfte, att göra det enkelt att hitta.

Trendrapporten ”Hur mår Sveriges webbplatser?” ges ut årligen av Web Service Award. Årets undersökning visar att en ökande andel är nöjda med strukturen på sina sajter, åtminstone av de 600 ansvariga för stora svenska webbplatser som svarat.
Endast 8 procent identifierar ett problem med sin struktur.

Så långt allt väl. Men bilden kompliceras när vi tar med besökarna i kalkylen. Då visar det sig nämligen att bara 6 av 10 tycker att det är lätt att hitta på de webbplatser de besöker. Var sjätte besökare är direkt missnöjd med navigationen.

Detta är ett problem. Inte nog med att bara drygt hälften av besökarna uppskattar navigationen — de ansvariga tycks inte ens förstå att det är så.

Varför är det så här? Jag har en eller två idéer.

Sökfokus skymmer sikten

Den första förklaringen jag kan se är varken ny eller konstig. Det är helt enkelt besvärligt att sätta sig in i besökarnas behov. Vi har svårt att bryta oss loss från interna betraktelsesätt. Alldeles för få arbetar systematiskt med behovsanalyser.

Men undersökningen ger ytterligare en möjlig förklaring. Hela 34 procent av de webbansvariga är nämligen missnöjda med sin sökfunktion.

Detta stämmer mycket väl med den bild jag har från mina kontakter. Många ser problem med sin sökmotor och det är mycket fokus (inte nödvändigtvis kraft och resurser, dock) som läggs på sök.

Låt mig vara mycket tydlig och säga att detta är bra. Sökmotorn förtjänar fokus.

Men sökmotorn är inte Svaret på hur vi gör webbplatser enkla att hitta på. Det är ett av flera svar. Förmodligen det näst viktigaste. Just det, det ”näst viktigaste”. Som rapporten från WSA konstaterar:

Navigationen är den enskilt viktigaste faktorn för att besökarna ska uppleva att en sida är användarvänlig.

Nedkokt blir min slutsats av rapporten denna:

  • Du kanske är nöjd med din struktur och navigering men många av besökarna delar inte din uppfattning. Det är ett problem. För dig.
  • Sökmotorn är ett utmärkt stöd till navigationen men än så länge är den just ett ”stöd”.
  • Många sökmotorer är dåliga och kräver arbete. Det är helt rätt att satsa på en ny eller förbättrad sökmotor. Men inte till priset av att du lämnar strukturutveckling därhän.

6 kommentarer

  1. Jag skulle säga att det är lite beroende på vilket erbjudande man har på webben, dvs vilka besökare man vill ha, huruvida sök är mer, mindre eller lika viktigt som bra informationsstruktur.

    Utan att ha några belägg för det känns det som om ju bredare besöksprofil sajten har desto viktigare blir sök som ett komplement för att hitta rätt. ”Smala” sajter har ofta trognare besökare (kanske beroende på att alternativ saknas) och då lär man sig webbplatsen vare sig den är bra eller inte.

    Därmed inte sagt att man inte ska satsa på strukturarbetet på ”breda” sajter eller strunta i sökmotor för ”smala” sajter, vad jag egentligen vill säga är det du redan sagt: båda är viktiga. Däremot tror jag det varierar HUR viktiga.

  2. Vi är ju överens Tomas så egentligen finns det inget att debattera 🙂 Men jag vill ändå motsäga dig lite grann. Jag tror att det är ytterst få sajter där sök är den primära vägen att hitta. De finns, visst. Till exempel resesajter, encyklopediska sajter, köp- och säljsajter.

    Men så fort vi tar steget till sajter som överhuvudtaget har en informationsstruktur är min bedömning/uppfattning att navigation fortfarande regerar. Idag. Om 2 år? Om 5 år? Ingen aning, men sökbeteendet lär sätta allt djupare spår.

  3. Javisst är det så att navigation är det som de allra flesta använder och därför behöver man normalt lägga mycket kraft på strukturen. Min poäng är dock att kraven på ordnad struktur kanske ser annorlunda ut för en sajt som riktar sig till en relativt liten skara besökare, än för en som har massor av besökare. Vad som är lite respektive massor kan man diskutera, förstås. Och bra struktur är såklart alltid bättre än dålig struktur, men vad som är bra respektive dåligt skiftar med syfte, målgrupp och innehåll.

  4. Vänta nu. Stanna upp och fundera en stund. Kan det inte vara så att många av de som testat internsök slutat med det och bara använder navigationen eftersom de sökmotorer företag valt att lägga på sina webbplatser inte håller måttet? Google har satt förväntansnivån och de flesta svenska webbplatser har bedrövliga sökmotorer. Ofta funkar det bättre att söka på interna sidor externt, d.v.s. att använda Google till att hitta sidor på ett företags webbplats.
    (t.ex. http://www.google.se/search?hl=sv&q=site%3Awpr.se+%22webbansvariga+mer+n%C3%B6jda+%C3%A4n+deras+bes%C3%B6kare)

    Jag vågar påstå att det är lika viktigt att jobba med sök som med navigation. Se till att optimera för båda preferenserna. Det finns personlighetstyper/mognadsgrader som passar bättre, resp. sämre, för sök.

    Fler föredrar Google (ren och fokuserad på sök) än Yahoo (plottrig med navigation). Dum jämförelse? Nja, det beror på.

    Jag kör gärna ett A/B-test med en variant som är helt navigationsfokuserad och en variant som är fokuserad på en stor, tydlig, och väloptimerad sökruta.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa