Svensk krisinformation på Twitter rätt tänkt

Den officiella svenska krisinformationen finns numera på Twitter. Det är ett bra initiativ från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som insett att ansvar för webbkommunikation sträcker sig bortom den egna webbplatsen.

Twitter har blivit en av de primära nyhetskällorna i världen. När stora eller små saker sker är det många som får reda på det via sina kontakter på Twitter. Ett känt exempel är flygplanet som störtade i Hudson River i New York i januari men det finns många fler.

När MSB som står bakom den nationella portalen för krisinformation nu väljer att publicera också på Twitter är det ett både logiskt och smart steg. (Uppdaterat: MSB skriver om initiativet).

Logiskt eftersom krisinformation till sin karaktär är sådan att den behöver komma ut så fort som möjligt till människor och ett snabbare sätt än Twitter är svårt att tänka sig – för den lilla del av befolkningen som använder Twitter, förstås. Smart eftersom det faktiskt inte kostar något eller kräver arbete från MSB.

De har satt upp kontot på ett sådant sätt att portalens senaste nyheter skickas till Twitter. Det sker alltså automatiskt. Sedan förutsätter jag att de i ett allvarligt krisläge kan gå in och jobba aktivt med ännu snabbare information än en automatisk koppling med RSS ger.

Webben bortom webbplatsen

Strategiskt ger MSB oss ett exempel på en av mina käpphästar: Webben bortom webbplatsen. Vi är redan förbi den tid då ett webbansvar innebar ett ansvar för en avgränsad webbplats på en specifik domän.

Den som tar ansvar för sin organisations eller sitt företags webbkommunikation ser i dag den egna webbplatsen som en utgångspunkt. Som en källa. Men den inser också att folk tillbringar oändligt mycket mer tid på andra webbplatser — av vilka många är möjliga för organisationen eller företaget att också engagera sig på.

Det finns helt enkelt inga goda argument mot att då göra det.

18 kommentarer

  1. Pingback: WebAndIT » 12:32
  2. Jag tror att det är en privatperson som lagt upp kontot och tänker använda det för att sprida falsk information. Än så länge är det väl inget som talar för att det faktiskt är MSB som ligger bakom detta Twitter-konto?

  3. Jag är tämligen säker på att du har fel, Jonas. Det finns inget som pekar på att det skulle vara fejk. För det första är innehållet från krisinformationsportalen, det vill säga ”äkta” information. För det andra har jag noterat följande Tweet från en av medarbetarna på MSBs webbredaktion: http://twitter.com/hoglund_fredrik/status/1615500684

    Att Fredrik skulle skriva så om det var fejk förefaller helt otroligt. Så jag ser inget som talar emot att det skulle vara MSB. Vad får dig att tro motsatsen?

  4. Jonas! Fick precis bekräftat från en kontakt på MSB att twitter.com/krisinformation är deras. Så du behöver inte vara orolig för att det ska användas för desinformation!

  5. Hej Jonas!

    Jag kan lugna dig – det är redaktionen för http://www.krisinformation.se som ligger bakom Twitter-kontot.

    Krisinformation.se är en webbplats med en egen redaktion inom MSB och har till uppgift att samordna den svenska krisinformationen. Förhoppningsvis kommer kontot göra att fler får tillgång till krisinformation på ett lätt sätt.

    Hälsningar

    Fredrik Höglund
    Webbansvarig på MSB

  6. Jonas, med tanke på hur mycket jag spammat på Bloggy (med min privata inloggning) om att vi på Krisinformation.se nu kommit ut på Twitter så är det under att du missat det 🙂
    Däremot var det lite osynk med informationen – Twitterkontot kom först, sen information om det på vår sida. Jag skyller på svininfluensan.

  7. Fredrik, vi kommer att gå in vid behov och skriva direkt. Nu använder vi Twitterfeed för att få ut våra flöden, och hittills tycker jag att det fungerar halvbra. Jag har valt den snabbaste inställningen med uppdateringar varje halvtimme, men i praktiken tar det minst en timme varje gång. Det finns också många supportärenden om det problemet hos Twitterfeed.

  8. @Anna: Jo, jag förstår problemet. Har själv brottats med Twitterfeed och den är långtifrån perfekt. Men principiellt tycker jag att ni valt en bra lösning – en ok uppdateringshastighet i ”normalläget” och om något verkligen händer betydligt snabbare.

    Det var så jag hoppades (i ursprungsposten ovan) att ni hade planerat det och det gläder mig att det stämmer!

  9. Enligt Annika Lidne på Disruptive media gör t.ex. Stockholms stad helt fel när dom använder Twitter som en alternativ nyhetskanal. För dom använder det inte som ”socialt media” (några hundra followers men följer själva ingen) utan som enkelriktad infokanal. Jämför med MSB:s användning.
    Vad tycker du?
    /H

  10. Hasse! I de allra flesta fall skulle jag hålla med Lidne. Men jag tycker att detta är ett ganska tydligt undantag. Det är alldeles uppenbart att det handlar om krisinformation. Det utlovas inget annat och de gör inget försök att vara sociala (för att sen strunta i det).

    De till och med säger rakt ut (se uppdateringen ovan) att de inte kommer att följa någon.

    Det är ett erbjudande, helt enkelt, och det är upp till var och en att avgöra om de vill följa informationen eller inte.

    Att helt underkänna den sortens användning av Twitter vore dumt. Det vore att förminska den sortens tjänster som Twitter representerar. Ingen vet vad vi om 5 år kommer att säga var Twitters och liknande tjänsters stora genombrott.

    Med allt detta sagt, låt mig komma tillbaka till det jag skrev först. För en kommun som har uppenbara demokratiska skäl att komma i dialog med sina medborgare eller företag som har chansen att få en relation till sina kunder är ett pressmeddelande-konto på Twitter faktiskt ganska korkat.

  11. Hasse – vi kommer inte heller att lägga till en enda följare, eftersom vi då skulle förstöra själva nyttan med att följa oss. De som följer oss vill ju ha våra nyheter snabbt – inte behöva leta efter dem bland många andra uppdateringar.

    Däremot har några av oss, tex jag, en egen msb-twitter-profil. Mig hittar du på https://twitter.com/anna_msb och jag är supersocial 🙂

  12. Hej tack för era svar!
    Jag tolkar det som att ett ”pressmeddelande-konto” inte är korkat om man använder det i det syftet, typ rss-flöde (och är tydlig med det), men att man framförallt bör utnyttja Twitter för dialog.

  13. Vi hade en liknande diskussion hos Fredrik Wass på Bisonblog.se för i januari. Fokuset i den diskussionen låg på varumärke vs. person som Twitter-konto, men vi kom även in på monolog vs. dialog. Tror att vissa av ni som läser här – men inte hos Bison – kan vara intresserade.

    Del 1
    http://bisonblog.blogs.com/blog/2009/01/-trött-på-alla-företag-och-organisationer-som-spamaddar-mig-i-sociala-nätverk.html

    Del 2
    http://bisonblog.blogs.com/blog/2009/01/jag-fortsätter-vara-grumpy-och-acne-svarar-på-kritiken-om-twitternärvaron.html

  14. Pingback: Tobias » Länkar

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa