Hej då Destinationswebben

Ibland fastnar man för ett ord. Jag har gjort det. ”Destinationswebben” är ett utmärkt sätt att beskriva vad vi sakta, sakta rör oss bort från.

Det är Steve Rubel som skriver om The End of The Destination Web Era. Destinationswebben är tanken (strategin, om du vill) att webbens hela poäng är att skapa en plats dit vi försöker få dem som är viktiga för oss. Din sajt idag, alltså.

Jag har inte använt ”Destinationswebben” som begrepp men pratat en hel del om vad den ersätts av: Webben bortom webbplatsen (en artikel, en annan, ännu en).

Tycker du att hela tanken låter konstig? Fundera på dessa fakta från Rubel.

After years of erosion it now it appears the destination web era is drawing to a close. In fact, the numbers prove it.

In March the average American visited a mere 111 domains and 2,500 web pages. What’s worse, our attention across these pages is highly fragmented. The average time spent per page is a mere 56 seconds. Portals and search engines dominate, capturing approximately 12 of the 75 hours spent online in March. However, people-powered sites like Wikipedia, Facebook and YouTube are not far behind, snagging nearly 4.5 hours of our monthly attention.

Då och då utropas den traditionella webbplatsens fullständiga död. Det tror jag är att dra för långtgående slutsatser. Men om dåtidens sajt var Destinationswebbplatsen är framtidens Källwebbplatsen. Den plats som knyter samman era aktiviteter på nätet.

3 kommentarer

  1. Jag för ofta den här diskussionen. Människor som driver eller bygger webbplatser envisas med att tro att just deras webbplatser är undantag från den här statisitken. På just deras webbplatser klickar besökarna sig såklart runt i lugn och ro och tittar på sidorna precis i den ordning de har tänkt sig. De har ju färdats dit för att de är intresserade av budskapet, så klart! En evig kamp.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa