Nu lanseras Webbredaktörens handbok — skapa värdefullt innehåll för webb och intranät. I boken försöker jag ge tips och råd kring hela den skala som borde vara webbredaktörens. Från strategi till utvärdering via skrivande, redigering, sökoptimering, länkning och sociala medier.

Webbredaktörens handbokDet är min första bok (bortsett från e-boken Webbredaktörens ABC som nu också uppdaterats). Den har varit på gång i många år och under denna tid utvecklats från ambitionen att ge ut en Skriva för webben-bok. Att skriva är onekligen viktigt för en webbredaktör — och det ingår självklart flera kapitel om skrivande — men en bra webbredaktör gör mer än att skriva.

Därför blev det alltså en webbredaktörsbok. Du kan läsa ett gratis kapitel (pdf, 126 kB) som ett smakprov.

Det är förvånansvärt svårt att ha distans till boken när man levt med den under ungefär ett år. Så egentligen kanske det är bättre att läsa hur förläggaren Urban Lindstedt beskriver den.

Men om jag ska sammanfatta några bärande idéer med boken så är det dessa:

  • Hela webbredaktörskapet, som sagt. Mer än skrivande men grundlagt i ett gott texthantverk.
  • Intranätredaktören är också webbredaktör. De allra flesta som producerar innehåll för nätet i företag och organisationer gör det för intranät. Därför måste, tycker jag, en redaktörsbok om nätet diskutera både webb och intranät parallellt.
  • Ambitionshöjning. Jag tycker det är synd att många webbredaktörer förminskar sig till själva till ganska oviktiga publicerare. En bra webbredaktör skapar värden och kan både visa detta samt värdesättas för det.

Titta gärna närmare på Webbredaktörens handbok: Se innehållsförteckning, hitta var den går att köpa.

Pressmeddelande från förlaget på NewsDesk.

9 kommentarer

  1. Bra jobbat. Har köpt två till mina lärare för genomläsning. Stämmer jämförelsen med Typografisk Handbok blir det obligatorisk kurslitteratur hos oss. 🙂

    Gilla

  2. Roligt! Men var den inte lite dyr? En krona per sida tycker jag är lagom för en bok i den storleken.

    Gilla

  3. Ang priset: Själv är jag djupt okunnig om bokbranschen så jag har faktiskt ingen aning. Men förläggaren (Urban) kan förstås branschen och satte priset efter vad böcker av det här slaget brukar kosta, tror jag. Men det är klart – trösklarna är givetvis olika beroende på om köparen finns i ett företag (som betalar) eller om det är någon som studerar till exempel.

    Gilla

  4. När det gäller prissättning i bokbransch så har det mycket litet med antal sidor att göra. Böcker med smal publik, i synnerhet med kort livslängd som databöcker (och liknande böcker som avhandlar en ständigt föränderlig teknik) har ett högre pris. Helt enkelt för att ”hinna” täcka omkostnaderna via försäljning innan boken är inaktuell.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.