Har du fått spam med bokreklam?

Det har gått ut ett mejl med reklam för Webbredaktörens handbok som vissa uppfattar som spam. Förlaget ber om ursäkt och du kan läsa förklaringen här.

Så, spam är riktigt känsligt. Det visste vi. Jag är däremot uppriktigt förvånad över att så många hjärndöda tar sig tid att anonymt kontakta författaren men inte fundera på vem som marknadsför en bok (det vill säga förlaget). Det är nästan så att de förtjänar spam 😉

Hur som helst. Jag är lika irriterad över utskicket som någon annan. Det är i flera avseenden tvärt emot vad boken rekommenderar, vilket är en ironi i sig. Förlaget — No Digit Media — erkänner att de gjort bort sig. Inga bortförklaringar, vilket hedrar förläggaren Urban Lindstedt. Så här skriver han i en diskussionstråd på Webmasters Network.

Jag hade naturligtvis fel. Jag ber alla mottagare om ursäkt och lovar att jag aldrig kommer att använda infoos adresser till något annat än infoos verksamhet i framtiden. Jag har fått både arga mejl och telefonsamtal under dagen. Jag vill också påpeka att författaren är lika upprörd över utskicket som många av mottagarna.

Ibland gör man misstag. Jag är inte säker på att ni kommer acceptera min ursäkt, men den är ärligt menat.

12 kommentarer

  1. Så bra att du tog reda på vad problemet var och bloggar om det. Jag antar att du nu omedelbart sagt upp allt samröre med en sådan inkompetent förläggare, eller hur?

  2. Boken finns på det förlag den finns, det kan jag inte påverka utan en (alldeles för) besvärlig avtalsstrid. Jag är också av den allmänna uppfattningen att folk får lov att göra misstag – det intressanta och viktiga är hur misstaget hanteras.

    Steg 1 har Urban skött rätt: En snabb och fullständig ursäkt. Steg 2 är att inte på något sätt göra om samma eller liknande misstag. Framtiden får utvisa hur det utvecklas men jag tror att läxan är lärd, milt sagt.

    Sen tycker jag också att de som kallar Urban exempelvis ”j-a as” (vilket du ser via länken ovan) begår ett minst lika stort misstag som han gjorde initialt. Någon som tar till sådana ord, dessutom anonymt, har förverkat sin rätt att tycka någonting om någonting. De borde straffas med att ta emot 300 spam i timmen under en månad 😉

    Ok, detta blev en allmän betraktelse snarare än ett rakt svar på din fråga Kristofer. Min kritik gäller inte dig, låt mig understryka det. Men svaret är alltså ”nej”, jag har inte sagt upp samröret. Kompetens är något som utvecklas och i detta fallet har utvecklingen gått rekordsnabbt…

  3. Okej, då förstår jag bättre hur du tänker. Lycka till med det du gör och att hitta och utveckla rätt kompetens!

  4. ahh….var det via Infoo.se jag fick mailen. Men var det verkligen spam då? Jag misstänker att jag gett infoo rätt att skicka mig information(reklam?) nämligen!

    Sedan man man såklart argumentera om förväntningarna på Infoo.se. Jag förväntade mig kanske inte den informationen från dem vilket skapar irritation.

  5. @Christian – det kan man säkert diskutera. För vissa är allt som mejlas till dem utan att de uttryckligen sagt ”ja” spam. Juridiskt är det dock tillåtet att skicka till företagsadresser, så där finns en gråzon.

    Men det är ju precis som du säger förväntningarna och upplevelsen som är det viktiga. Och uppfattades det som spam var det spam, så enkelt är det nog.

  6. Det är intressant att se hur detta hanteras. Faktum är att förlaget har brutit mot lagen. Att mottagare reagerar starkt mot detta är väl inte konstigt? Att en spontan reaktion är att kalla avsändaren för ”j-a as” i ett forum är väl inte konstigt och att tycka att man borde straffa den personen som blivit arg för att det skickats olaglig reklam är bara fånigt. Har inte själv läst boken, den skulle vara intressant att läsa men förlagets och författarens attityd tyder på obefintlig insikt i hur man kommunicerar.

    Hur svårt hade det varit att börja med skicka ett informativt mail till samtliga adresser där man kan anmäla sig till att ta emot reklam?

    Hur svårt hade det varit att gå ut med en ursäkt till samtliga mottagare? Allt som finns nu är en ursäkt i ett forum som långtifrån alla webbredaktörer läser.

    Självklart kan man göra fel, men det är ändå inte på något sätt ok att bryta mot lagen. Vid vilka brott ska det vara ok att bara gå ut i ett forum och be om ursäkt??

  7. Fborg – du ska nog inte läsa boken. Du kommer inte att gilla den ändå. Den förutsätter nämligen att man som skribent har en genuin respekt för sin läsare och hennes uppgift. Om du tycker att det ”inte är så konstigt” att folk kallar varandra ”j-a as” är det i högsta grad ett exempel på obefintlig insikt om kommunikation.

    Till sakfrågan där jag tycker att du måste skilja på moral och juridik. Det är två olika processer. Ibland korsas deras vägar, ibland inte. Förlagets ursäkt var rätt ur moralisk synpunkt. Och ursäkten/moralen påverkas inte av juridiken. Nu kan jag inte turerna i ett ärende av detta slag men om skribenterna på forumet har rätt tycks det vara Konsumentverket som hanterar eventuella anmälningar.

    Ifall det finns någon juridisk grund att gå vidare lär de väl göra det och då ta kontakt med avsändaren, dvs förlaget. Konstigare är det inte.

    Så svaret på din avslutande fråga är, för min del, att det alltid är ok att be om ursäkt ifall man tycker att man gjort fel. Vi kan dra jämförelsen långt och fundera på de möten som arrangeras mellan rånoffer och rånare. De handlar ju om att rånaren ber om ursäkt. Men det är inte i stället för en juridisk prövning.

    Så du får nog skilja på äpplen och päron.

    I detta fallet uppfattade cirka 20-30 personer mejlet som så provocerande att de gav uttryck för sitt missnöje (på forumet och i direkta kontakter). Då förtjänar de en ursäkt – oavsett om utskicket var olagligt eller inte. Huruvida det var olagligt får de institutioner som är satta att avgöra sådant pröva.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa