3 typer av utvecklingsprojekt för webb och intranät

”Vi ska göra om webbplatsen”. Ett enkelt konstaterande med många bottnar. Första steget måste vara att reda ut exakt vad det är som ska göras om.

Vid en snabb anblick kan ovanstående förefalla vara det mest självklara jag någonsin skrivit (och då har jag säkert sparkat in en del öppna dörrar genom åren). Det är väl klart att man vet vad som ska göras om i ett webb- eller intranätprojekt!?

Men faktum är att många projekt som jag sett eller blivit engagerad i brustit i att tydliggöra omfattningen. Inte sällan börjar det som ett CMS-projekt — det är dags att byta plattform för publicering. Och det är egentligen bara det. Men ”vi skulle samtidigt kanske passa på att fräscha upp designen, rensa innehållet, styra om fokus på några smågrejer…”

The CMS Myth gör oss därför en tjänst när de poängterar vikten av att tydliggöra projekttyp och ger en enkel typindelning.

Teknisk migrering

…these migrations have a way of becoming more complex than expected. This is almost always because the implementation team thinks of it as a technical project first, underestimates existing site functionality and ignores some of the strategic planning necessary in moving to a new platform.

Visuell omdesign

Not to be confused with a strategic redesign, visual redesign projects will largely repackage the same content, while making tactical improvements to the navigation, templates, and look and feel.

Strategisk omdesign

A complete overhaul of the web channel including the CMS, user experience and underlying technology. A strategic redesign will involve the entire organization in looking to re-engineer key business processes online…

3 kommentarer

  1. Det finns en övertro från beställare att en ny webbplats är lösningen på allt. Man rusar genom förarbetet och säkerställande av förvaltning och fortsatt utveckling får inte tillräcklig prioritet innan ett projekt drar igång. Inte ovanligt att projekt misslyckas – eller i vart fall inte blir helt lyckade, av den anledningen.

  2. jag antar att ”strategisk omdesign” är den som inkluderar att förändra struktur och (i mer eller mindre utsträckning) förändra/ta bort/lägga till innehåll.

    men detta behöver ju inte inkludera t.ex. underliggande teknologi eller en sprillans ny strategi för webbkanalen som sådan. (ie det finns inte tid för helhetsgrepp)

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa