Så hjälper innehållsexperten andra webbproffs

Den som är specialist på webb- och intranätinnehåll är en nyckelperson. Inte bara för innehållet i sig (för det är ju självklart). Alla de andra yrkesgrupper som är med och skapar webb behöver dig som är bäst på innehåll.

A List Apart utgår från det absurda i att innehållsexperten — webbredaktören, till exempel — kommer in så sent i många nätprojekt. Tänk efter själv. Det är egentligen vansinnigt att kika på designskisser med Lorem Ipsum-text. Vad betyder formen om den inte stöder texten?

För flera av webbens andra, lika viktiga, yrkesgrupper går A List Apart därför igenom hur ett nära samarbete med den som kan innehåll gynnar alla inblandade.

Informationsarkitekt

After a quantitative headcount and qualitative review, the content strategist can help you and your client better understand what you have, and what they’ll need to revise or create.

Sökmarknadsförare

A content strategist can help you create ad copy that reflects the desired brand, ensuring your audience finds landing pages that match the tone they see in ads, not just the keywords.

Webbdesigners

A content strategist can help you extrapolate creative direction and prioritize key messages and big-picture concepts to achieve your client’s communication goals.

The Case for Content Strategy – A List Apart

2 kommentarer

  1. Innehåll har en tendens att bara handla om att skriva texter. Det är så mycket mer!Rekommenderar Halvorsons bok ”Content Strategy for the Web”

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa