Fallstudie: Intern mikroblogg skapar nytta

Interna mikrobloggar (ungefär som Twitter på intranätet) ger värdefulla effekter. Fler människors kunskap kommer fram. Men användningen går inte att lära ut. Medarbetarna måste hitta sitt sätt att dra nytta av dem. Det framgår av en tysk fallstudie.

Interna mikrobloggar är just nu något av det mest intressanta inom ”Enterprise 2.0”, det vill säga sociala medier på intranät. Och som vanligt är det svårt att avgöra hur relevant användningen skulle vara för den egna organisationen.

Microsoft gör sig redo att sprida mikrobloggen till massorna?

Att Twitter hittat en trogen publik (om än liten än så länge) påverkar garanterat intresset. Och det lär inte bli mindre när (om?) Microsoft inkluderar sin mikroblogg-lösning Mingle i Officefamiljen.

When this happens it will be hard for employees to ignore the changes, and it will bring even further changes to how enterprise communicate with employees. How would your organization change if employees communicated more in real time and depended less on email? How will employee communications and human resources have to adapt to these changes?

Bra frågor — som åtminstone börjar besvaras i en studie om det tyska företaget Communardo.

Olika användning. Men dold kunskap blir synlig.

The majority of users post, on average, one to ten messages per week, power users up to 35 postings. Approximately one third of the user base writes less than one posting per week. As our interviews show these users do not necessarily refuse to use Communote. On the contrary many say that they use the microblogging system quite often. However, they are mostly passive users and do not actively contribute to a great extent.

Så här är det i alla sammanhang som bygger på användarnas bidrag. Ett fåtal är djupt engagerade, något fler bidrar ibland och en stor andel är ”passiva”, det vill säga allt från läsare till helt ointresserade. Ändå visar användningen på flera exempel där mikrobloggarna skapar konkret nytta.

What most of them have in common is that the crucial input comes from colleagues that normally – in the case of email or direct communication – would not have been informed or included.

Potentiellt väldigt intressant, alltså. Men vi ska komma ihåg att det är ett (1) företag bara och kanske undvika allt för långtgående slutsatser. Men en av lärdomarna framstår som både tänkvärd och rimlig.

One of the project’s lessons is that microblogging cannot be taught. Every user has to find out how he or she wants to use the system.

2 kommentarer

  1. Yammer har betytt väldigt stora internsociala framsteg för min arbetsgivare.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa