Sociala data: Stort värde i att analysera kontakter

Sociala nätverk på intranätet är en outnyttjad informationstillgång. Det menar Gartner i en rapport som pekar på att kollegors kontakter och utbyte i sig har ett ekonomiskt värde.

Att sociala nätverk på intranätet kan vara värdefulla ”vet” vi. Fallstudierna är många, anekdoterna ännu fler. Men Gartner öppnar nu åtminstone mina ögon för en annan dimension: en strukturerad analys av dessa sociala kontakter kan ge djupa och avgörande insikter. The Standard sammanfattar:

The network of connections that exist in any workplace — the communications and information flows between employees, partners, and customers — represent an ”untapped information asset” that can be quantified and analyzed for patterns of influence, relative importance in the organization, and even economic value.

Och det är viktiga effekter rapporten diskuterar.

Management can use this data to identify key influencers or the teams that create bottlenecks, and make changes in order to make operations more efficient, move forward on promising new projects, or head off potential disruptions.

Jag vet inte vad som skulle krävas i form av volym, datahistorik och så vidare. Informationsutvinning (”data mining”) är inte min hemmaplan. Kanske är frågan alldeles för tidigt väckt för de flesta organisationer. Men bara möjligheten — bara tanken — ger mig rysningar av välbehag.

3 kommentarer

  1. Att genomföra social network analysis är inte rocket-science, en mycket välbeforskad del av mitt område, och som Gartner nu sett en potent trendgivare för vilken kunskapsdriven organisation som helst.

    Min gode forskarkollega Robin Teigland på Handels har mängder med bra verktyg, artiklar och referenser på ämnet.

    När det gäller data-mining i området, så är det helt klart ett mycket bra spelarena, speciellt som de externa källorna runt socialisering blir ’öppna’ för aggregeringstjänster som http://www.tinker.com o givetvis allas vår Google med flera. Även i relativt liten skala kan en social nätverksanalys ge mycket bra målbilder och topografier för ledningen om vart de mest prekära områdena för förändring ligger. Kalla det pragmatiska metrics för sociala medier eller nött och du har en tjänst att sälja 😉

  2. http://webzone.k3.mah.se/k3jolo/Pinpoint finns historien om ett projekt vi gjorde med IKEA IT för snart två år sedan, kring att kombinera data mining med vettiga visualiseringstekniker för att nå ganska precis det syfte Gartner nu har artikulerat.

    Ett mycket lyckat projekt, tror jag, men av olika prioriteringsskäl blev det inte vidareutvecklat inom IKEA vid den tiden.

    Idéerna är fria att plocka upp och bygga vidare på. Vore kul att se om de kunde inspirera någon annan nu när de verkar börja bli i ropet.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa