Intranät från kultur till klick

God fortsättning på det nya året. Här en liten smygstart med några läsvärda grejer om intranät hämtat från de dagar då jag skottade snö i stället för att blogga.

Samarbete kräver rätt kultur

Värt att påminna sig om. Samarbete sker inte för att verktygen finns där utan som ett resultat av samarbetskulturen.

If the culture of the organisation is hospitable to the culture of collaboration then you’re going to have a fun time and you’ll be wondering what the fuss is all about. If the culture is pointing the other way around, well, you better start praying.

”Simon” säger hej till medarbetarna

Delta Community har tagit fler steg än vanligt för att ge intranätet ett vänligt, mänskligt ansikte.

Simon is the portal for all employee communications — the guy who knows what’s going on inside the credit union. But Simon is more than just an intranet. He is a full-fledged internal spokesman and mascot, complete with a costume and foam head.

Visst klickar folk

Vissa saker måste sägas många gånger. Myter är envisa. Men så här är det:

The reality is that users have no problem with clicking, as long as they are confident they’re heading in the right direction.

Overall satisfaction with the site is derived solely from whether they were able to find what they wanted, with little or no recollection of how many clicks were required.

Intranätarbete från början

Jesper på Malmö stad resonerar kring grunderna för ett bra intranät. Följ artikelserien.

I sin allra enklaste form kan man bryta ned intranätpusslet i två delar:
a) Grundförutsättningar (se på det som ”startinställningarna”)
b) Löpande arbete (förvaltning och utveckling)

Hela varvet gör intranätet bra

Intranet 360 Checklist från Jane McConell. Lite väl basalt kanske men inte utan poänger.

All things intranet can and should be addressed from 360 degrees. That means, covering the full circle.

1 kommentar

Kommentarer är stängda.

%d bloggare gillar detta: