Allt bättre kommunsajter

Svenska kommunsajter blir allt enklare att hitta på. ”Totalt har andelen medborgarfrågor som enkelt kan besvaras via webben ökat med i genomsnitt 15 procentenheter jämfört med förra året” skriver SKL.

SKL har fokuserat på 215 medborgarfrågor inom tolv olika områden (till exempel handikappomsorg och grundskola). Själva testen består av att ta reda på om svaren på frågorna går att hitta inom två minuter.

Bäst i landet är Umeå kommun och i de fullständiga resultaten kan du hitta din egen kommun.

Du får ursäkta om jag är trist och träig men det är faktiskt metoden jag går igång på. Allt för mycket webbutvärdering görs nämligen med i stort sett meningslösa enkäter.

Jag kommer ihåg en enkät som ställde — och i värsta fall fortfarande ställer — frågan ”Hur användbar tycker du att denna webbplats är?”. Va!? Hur många tolkningar finns det inte av användbarhet? För Nisse är det kanske att startsidan laddades snabbt. För Kalle att fonterna är snygga. Svaren är hur som helst inte möjliga att agera på.

SKL tar däremot den enda rimliga vägen. En sajt ska ge mig det jag behöver. Så då lyckas sajten om jag får det jag behöver inom rimlig tid. Punkt.

Sen går jag inte i god för att urvalet av frågor är bra eller att rätt människor har testat. Man kan också diskutera om det är lämpligt att sätta en tvåminutersgräns för allt innehåll. Vissa processer är vi villiga att satsa tid på, andra saker vill vi bara få ett svar på inom sekunder. Men principen bakom testen är helt rätt.

4 kommentarer

  1. Ett tips till: När någon inte hittar det dom söker efter, se då till att få reda på det.

    Halmstad och Tjörn kommun kör med en tyck till-knapp från oss på Kundo.se, och det är väldigt lärorikt att se vad folk lämnar för feedback. Som grundare är jag förstås partisk, men det finns många sätt att göra samma sak.

    Gör det enkelt att tycka till, och inse att det är en iterativ process att få till rätt struktur.

    1. Håller i stort sett med dig, Emil. Allt innehållsarbete – dit jag räknar struktur – är ett iterativt arbete. Men det är förbättringen som ska ske iterativt, inte grundläggningen. För att en struktur överhuvudtaget ska gå att förbättra måste den bygga på goda och testade principer redan från början.

      Nu tror jag inte att du tycker annorlunda men jag tycker att det är viktigt att se strukturering som två förhållandevis olika processer beroende på vilket skede vi talar om.

  2. Ett praktiskt sätt att ta reda på vad kommunmedborgare söker efter och om de hittar informationen är att använda sökstatistik. På så sätt får webbredaktören feedback från alla användare och slipper gissa vad kommunmedborgare efterfrågar för information.

    Läs gärna mer om de vanligaste sökfrågor från 70 SiteSeeker-kommuner: http://blogg.euroling.se/index.php/2010/03/02/sokningar-efter-arbete-dominerar-svenskarnas-vanor-pa-kommunernas-webbplatser/

    1. Bra påpekande. Sökstatistik är en värdefull resurs. Men man måste komma ihåg att det bara visar en del av behoven. Att något kommer högt i sökstatistiken behöver inte betyda att det är mest efterfrågat. Det kan lika gärna vara det som är svårast att hitta.

      På samma sätt kan innehåll som verkligen behövs synas väldigt dåligt i sökstatistik – av den enkla anledningen att redaktörerna via förstasidan eller global navigering gjort det enkelt att hitta rätt utan att söka.

      Men med den brasklappen håller jag med. Sökstatistik är en av flera naturliga delar i en behovsanalys.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa