Var försiktig med högerkolumnen

Efter att ha sett skisser på ett antal kommande sajter, och några nya, det senaste halvåret vill jag önska trevlig helg med en påminnelse: Ha inte för stora förhoppningar på högerkolumnen. Det du lägger där kanske aldrig kommer att noteras.

Ju mörkare färg, desto viktigare del av sidan. Högerkolumnen är svag.
Ju mörkare färg, desto viktigare del av sidan. Högerkolumnen är svag.

Som sagt, detta är inga nyheter. Vi har sett i många ögonrörelsestudier att högerkolumnen i en traditionell trekolumndesign får väldigt mycket mindre uppmärksamhet än innehållet till vänster om den. Google bekräftar detta på sin sida med tips för dem som ska lägga AdWords-annonser på sin sajt.

Ändå hamnar där ofta helt avgörande beståndsdelar av servicen till läsaren.

Vi hittar blanketten som någon måste fylla i, länken till viktig fördjupning och kontaktuppgifterna… Eller ”hittar”, förresten. Det är ju precis det besökaren kanske inte gör. Det vi inte ser är svårt att hitta.

Så här borde det inte fortsätta. Det som är viktigt — som vem jag ska kontakta i just det ämne som sidan handlar om — bör finnas i kontexten. Mitt i smeten. Samma sak med blanketter och så vidare.

På sikt kan du självklart också fundera på om det finns andra sätt att bygga sidor än principen ”navigering > innehåll > runtomkring-grejer-jag-inte-annars-vet-var-jag-ska-lägga”.

Så. Nu fick jag det sagt — igen. Och om du läser detta på sajten noterar du en… trumvirvel… högerkolumn! Min tanke är dock att du aldrig där ska hitta något som faktiskt behövs för att sidan du är på ska bli begriplig eller fullständig (dessutom är här bara två kolumner).

 

4 kommentarer

  1. Fast du kanske ändå skulle överväga att lägga din egen byline med kontaktuppgifter i mittspalten? Som avslutning av texten. För det är väl ändå det viktigaste med din webb?

    Annars tackar jag och tar emot påminnelsen. Det här tål att upprepas. Fortfarande. Så lätt att ”glömma”.

  2. Faktiskt inte, Patrik. Denna sida till exempel tror jag inte ger någon besökare minsta lust att kontakta mig. Så där vore det kanske i mitt intresse men inte i besökarens. De sidor (som kurserna) där en läsare förhoppningsvis får ett behov att gå vidare finns kontaktmöjligheten direkt i huvudspalten. Men visst är det svårt ibland — och påminnelsen nödvändig.

  3. Jo, fast med din site har du ju inte en 3 kolumn design, och då blir inte effekten lika stor. Det handlar ju om vad som tar ens uppmärksamhet/ var man är van att något finns.
    I ditt fall har du ju designat sidan så att uppmärksamheten är i den stora högerkolumen, Sedan top menyn och sist höger menyn, men så finns det ju inget mer efter det, och då tycker jag inte att det är så farligt.
    Allt finns dessutom var man kan tänka sig att det ska vara, vilket igen hjälper. 🙂

    Men kan hålla med om att kurserna om de nu är syftet med sidan, borde visas bättre.

    Bra påminnelse dock, om att vara försiktig med högerspalen.

  4. Mycket värt att påpeka detta Fredrik. Problemet är dock att aldrig finns tillräckligt med plats att visa upp allt man vill visa upp. Tror att en presentationsvideo placerad på ett väl synligt ställe är det mest effektiva.

    Håller också med Melinda om att i din sajtstruktur så fungerar det alldeles utmärkt att fånga uppmärksamheten i en högerkolumn.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa