Inkludera innehåll från början i projektet – på riktigt

Alla säger det. Sajten ska utgå från innehållet. Hur sajten ser ut, känns, fungerar… allt hänger på innehållet. Ändå lever ”lorem ipsum” kvar (jo, faktiskt). Det är dags att hitta en utvecklingsmodell som verkligen inkluderar innehåll från början.

Mina nätverkskollegor på Sabel Online i Holland har arbetat med att förbättra utvecklingsmodellen för både webbplatser och intranät. Syftet är givet, lösningen är inte särskilt svår egentligen. Utmaningen är att göra det. Och den ställer frågor om redaktionella modeller och publiceringsorganisationer. Jag tror att detta är ytterligare ett argument för en mer — om än inte helt — centraliserad produktion av innehåll.

  • Define the content strategy at the start of the project, based upon user research and task analysis, in the strategy phase.
  • Set out content requirements early on, right after functional and technical requirements are determined, also in the Scope phase.
  • Create content outlines – in other words the message that we want to send, the rough amount of words or photos and so on, and sometimes even high-level copy – after having determined navigation design, and prior to composition design, in the Structure phase.
  • Create the actual content alongside interaction design, art direction/web design and frontend development during both the Skeleton phase as well the various sprints (Surface phase).

1 kommentar

  1. Jag började min bana i reklambranschen och tycker att det är helt obegripligt att bygga en webbplats utan ett stort fokus på innehållet från början. Tar man fram en annons eller katalog jobbar ju ad:n tillsammans med en copy och kommer överens om siddisposition, layout och texter och fotografi. Allt utgår ifrån innehållet och det budskap man vill förmedla.

    – När tog man beslutet att det är ok att betala hur mycket som helst för innehållet i en broschyr men därefter tycka det är ok att klippa och klistra text och gamla framrotade bilder in på sajten. Det är ju inte så att man tar fram en snygg annons och sen skickar över den till nån på kundens ekonomiavdelning som får skriva nåt snitsigt.

    – Och hur kan vi överhuvudtaget hävda att vi kan bygga bra sökmotorer eller filtreringsfunktioner osv utan att ha blykoll på innehållet från början?

    Nån annan får gärna förklara vad fördelen tidigare har varit att separera innehåll från funktion. Är det bara för att det är traditionella IT-företag som är vana vid att bygga applikationer som står för merparten av alla sajter som görs? Visst kan vi hitta på nya utvecklingsmodeller och fina titlar som content strategists osv men det finns massor av inspiration från reklambranschen att hämta.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa