En servicedesign för omfattande sajter slår igenom

De navigationsdominerade startsidor och sajter som började dyka upp för 4-5 år sedan slår nu igenom på bred front i kommunvärlden. Jag tror det är en tidsfråga innan vi får en intranättrend av liknande, men inte exakt samma, slag.

2011 konstaterade jag att britterna hade något spännande på gång. Det tog sin lilla tid men nu har också Skandinavien vaknat till. Vi får allt fler exempel på startsidor/sajter där navigation — och därmed stödet att lösa sin uppgift — tillåts ta den plats det förtjänar.

Jag tycker att Köpenhamn har lyckats designmässigt väldigt väl. Även Malmö och Uppsala har relativt nylanserade sajter på samma tema och jag vet att fler kommuner sneglar på dessa när de nu bygger om.

Sök överlever, marknadsföring flyttar

När något dominerar är det något annat som försvinner. Notera att det inte är sök. Sökfunktionen är lika prioriterad som alltid och jag hoppas att någon snart utvecklar detta ett steg längre med en än mer ”uppmärksamhetskallande” sökfunktion. Nej, det som försvinner eller prioriteras ned är marknadsföringen. Och det är rimligt. Alla de nuvarande exemplen har stödsajter med marknadsförande funktion, till exempel för näringsliv eller turism.

Marknadsföring behövs inte på huvudsajterna.

Den bara stör alla de viktiga uppgifter dessa sajter är till för.

Likheter med intranät

Sen är det inte så att dessa kommuner hittat den perfekta lösningen för hela webben. Men för sajter som utmärks av väldigt mycket information, av ämnen helt utan inbördes koppling och av en stor andel praktiskt innehåll (närmast instruktioner) är det en källa till inspiration. Därför tror jag att vi snart ser ett genomslag också på intranät. En uppenbar skillnad, dock, är att på intranät finns ett större behov av nyheter och sociala flöden som behöver inkluderas.

Men en liknande förändring är logisk eftersom få externa webbplatser påminner så mycket om ett intranät som en kommunal sajt, inte minst när det gäller behovet av tjänster för att det ska gå att slutföra sin uppgift.

Vem bryr sig? Ingen kommer till startsidan längre.

Sant. Jag jobbade med en statlig myndighet nyligen där 90 % av alla besökare påbörjade, genomförde och avslutade sitt besök utan att ha passerat startsidan.

Alltså är dessa navigationsdominerade sajters riktigt intressanta sidor egentligen inte startsidan.

Det som verkligen höjer hastigheten i orientering och navigation är

  1. hur de hanterar mellan- eller containersidor (exempel från Malmö resp Uppsala)
  2. hur all navigering förutom en brödsmuleväg är framåtriktad — den leder vidare och inte bakåt, åt sidan eller snett ut till vänster… detta gynnar inte minst besökare som kommer via en sökmotor som får en betydligt mer fokuserad upplevelse och enklare kan hålla sig kvar i rätt kontext.

(För den nördiga: Likheten med till exempel Yahoo från 1999 är slående. Men retro är väl på modet så varför inte på webben?)

3 kommentarer

  1. Där ser man! Nu börjar vi presentera nyttigheterna i fokus igen!

  2. Jag håller med om att det är skönt med en effektiv nyttonavigering när man är på en site för att uträtta något, t ex lämna uppgifter eller leta upp en bestämd uppgift.
    Samtidigt anser jag att intranät är primärkälla till kännedom om organisationens verksamhet (nyheter, ”på gång”, ”kundberöm”, etc, dvs allt som på 90-talet renderade ett mail till alla. Detta är inte bara ”nice to know” utan viktigt för att alla ska kunna ta del av den levande verksamheten, särskilt i större organisationer.
    Det finns ett tredje element som man skulle kunna likna vid marknadsföring. Här skulle man kunna tänka sig rubriker som ”Därför är offentlighetspricipen så viktig för oss alla”, ”Detta betyder våra produkter ute på bygget”, ”Servicenivå – siffror för oss men blodigt allvar för akutsjukvården”, ”Så funkar receptionens i högsäsong”, ”Personuppgiftslagen och marknadsföringen – inte ett hinder utan ett skydd för dig och mig”. Det här är ett viktigt dagligt byggande av företagskulturen.
    Ett fjärde område ska vi inte glömma heller. Kommunikation och dialog. Möjligheten till kommentarer och diskussion. ”Skvaller”, dvs det vardagliga och människonära nyhetsflödet. ”Ny baby på försäljningsavdelningen”, ”Petter blev distriktsmästare i bowling i helgen”, ”Halvt pris för din sambo på gymmet under april”.

    Jag ser ingen motsättning mellan dessa delar och det är väldigt skönt när man kommer till en site där informations- och interaktionsdesign är ordentligt gjord innan man kallar på den grafiska designern 😉

    1. Jag håller med dig Chris – på intranät måste den här typen av fokus kompletteras. Jag exemplifierade med nyheter och sociala flöden och du fördjupar det resonemanget klockrent. Men precis som du säger tror jag inte att det finns en motsättning: den del av intranätet som handlar om service (snarare än kultur, kommunikation) borde ha mycket att lära!

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa